ویتامین و مواد معدنی مهم برای دندان و لثه کودک

ویتامین و مواد معدنی مهم برای دندان و لثه کودک | دکتر فرنوش پیکانپور | بهترین دندانپزشک کودک اصفهان

بررسی ویتامین و مواد معدنی مهم برای دندان و لثه کودک

همه ما می دانیم و آگاه هستیم که باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم و استفاده از نخ دندان و مسواک برای دندان ها ضروری می باشند و هر انسانی باید حداقل در طول روز ۲ بار مسواک و ۱ بار از نخ دندان استفاده کند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان ویتامین و مواد معدنی مهم برای دندان و لثه کودک را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای اینکه دندان های سالم تر و تمیز تری را داشته باشیم بهتر است از مواد های غذایی مضر که دارای قند زیاد هستند خودداری کنیم زیرا مواد قندی بسیار چسبنده می باشند و باعث پوسیدگی زودرس دندان ها می شوند .

کلسیم

همانطور که م یدانید کلسیم نقش بسیار مهمی را در رشد استخوان های ما دارد دندان و استخوان های فک ها نیازمند کلسیم می باشند و هر چه کودکان ما کلسیم بیشتری مصرف کنند دندان های محکم تری را خواهند داشت .

ویتامین دی

این ویتامین یعنی ویتامین دی به جذب کلسیم در بدن و دندان و منابع مغنی استخوانی کمک می کند و استخوان ها و دندان ها را تقویت می کند . زمانی که در مقابل نور خورشید هستید بدن ما به طور طبیعی ویتامین دی می سازد. این ویتامین در ماهی های پر چرب ، تن ماهی ، قارچ هم یافت می شود. نوشیدنی هایی مانند شیر ، آب پرتقال ، غلات هم دارای ویتامین دی هستند.

۳ ویتامین آ

این ویتامین بیشر برای چشم ها و دهان لازم است . زیرا بافت ها را شکل می دهد و آن ها را حفظ می کند مانند : مخاط و دندان ها. عملکرد دیگر این ویتامین تولید بزاق دهان می باشد که باکتری ها و تکه های غذا را از دهان پاکسازی و تمیز می کند . این ویتامین در لبنیات ، سیب زمینی شیرین ، میوه های نارنجی ، ماهی و اسفناج هم یافت می شود .

۴ ویتامین سی

این ویتامین برای ترمیم و بهبود لثه ها ، شکل می گیرد و عروق خونی و حمایت کننده بافت های مهم دندان بسیار لازم می باشد . بهتر است که کودکان شما میوه ، سبزیجات ، اسفناج و سیب زمینی مصرف کنند که ویتامین سی در این موارد وجود دارد .

راه های تقویت مینای دندان | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

۵ آهن

آهن سلامت گلبول های قرمز را حفظ می کند و به سیستم ایمنی بدن اجازه می دهد تا عملکردی نرمال و معمولی خود را داشته باشد که در مقابله با عفونت ها و بیماری ها مبارزه کند . کمبود آهن در بدن می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و شانس بیماری های عفونی و بیماری های لثه را افزایش دهد شما می توانید با خوردن مواد غذایی که نام برده می شود این ویتامین را در بدن خود تقویت کنید با خوردن تخم مرغ ، گوشت قرمز ، نان و سبزیجات با برگ سبز.

۶ فسفر

فسفر به همراه کلسیم عملکرد بهتری را دارد و به حفظ مینای دندان شما کمک بزرگی می کند . بدن انسان شامل مقادیری بسیار از ویتامین ها می باشد که اکثر در دندان ها یافت می شود . شما فسفر را می توانید در تخم مرغ ، گوشت قرمز ، آجیل ، حبوبات و لبنیات پیدا کنید .

آیا مصرف آهن باعث سیاه شدن دندان می شود ؟

معمولا شربت ها و قطره های آهن نیز ممکن است موجب تغییر رنگ دندان ها شده و لکه های متمایل به رنگ قهوه ای را ایجاد کند که بسیار نا خوشایند می باشد در واقع غلظت بالایی که آهن دارد باعث ایجاد این مشکل می شود معمولا اکثر بزرگسالان از قرص آهن استفاده می کنند اگر افرادی که این قرص را مصرف می کنند این قرص را بجوند یا مدت زمان زیادی آن را در دهان نگه دارند به طوری که قرص در دهان حل شود ممکن است فرد مورد نظر دچار لک های دندانی شود و سیاه شدن دندان با قرص آهن اتفاق نخواهد افتاد .

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

نکات مراقبتی برای حفظ مینای دندان

راه های تقویت مینای دندان

دلایل خراب شدن دندان کودک شیرخوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *