شایع ترین بیماری های دهان و دندان کودکان (قسمت اول)

شایع ترین بیماری های دهان و دندان کودکان (قسمت اول) | دندانپزشک کودکان اصفهان

شایع ترین بیماری های دهان و دندان کودکان (قسمت اول)

هر آنچه در بزرگسالان بیماری به حساب می آید در کودکان نیز عامل بیماری‌های دهان و دندان می باشد.

شایع ترین بیماری‌های دهان و دندان کودک عبارت است از: حفره های دندان و پوسیدگی، تورم لثه، تبخال، سرطان دهان و … که به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم.

  • شکستن و ترک خوردن دندان کودک

اگر با ضربه های خارجی دندان کودک کامل کنده شود، باید سریع در ریشه گذاشته شود. به همین خاطر باید در اسرع وقت به دندانپزشک کودک مراجعه کنید. اگر دندان ترک خوردگی داشته و حساس شده باشد نیاز به ترمیم یا روکش دارد.

شکستن دندان کودک ممکن است به خاطر زمین خوردن، تصادف یا آسیب حین بازی اتفاق بیفتد که باید بررسی و درمان شود تا در اعتماد به نفس کودک اختلال ایجاد نکند. اولین کاری که بعد از شکستن دندان کودک باید انجام دهید این است که بخش کنده شده را در بزاق یا شیر قرار دهید و در کم ترین زمان ممکن به دندانپزشک برسانید و نگذارید دندان شکسته خشک شود و در صورتی که دندان کامل از حفره خارج شد و روی زمین افتاد قسمت ریشه را لمس نکنید حتی اگر کثیف بود اجازه دهید دندانپزشک آن را تمیز کند. شما فقط تاج دندان را لمس کنید و اگر دندان کنده نشد و فقط لق شد تا رسیدن به دندانپزشک هیچ فشاری روی آن نیاورید.

دلایل ترک خوردن دندان کودک

یک دندان به دلایل زیادی ممکن است شکسته شود. از جمله:

  1. جویدن اجسام یا خوراکی های سخت (مداد، آجیل، آب نبات)
  2. حادثه مثل ضربه به دهان
  3. فرسودگی ساختار دندان به خصوص در دندان هایی با ترمیم های وسیع احتمال شکستگی بسیار زیاد است.
  4. دمای خیلی سرد یا خیلی داغ برای دندان ها

 

چرا یک دندان ترک خورده آسیب می زند؟

گاهی ترک ایجاد شده روی دندان به طرف عصب دندان پیش می رود که موقع جویدن آسیب می زند یا نسبت به سرما و گرما حساس می شود که در این مواقع نیاز به درمان های عصب کشی می باشد. ولی گاهی شکستگی در ناحیه مینایی دندان بوده که با ترمیم کردن دندان مشکل رفع می شود.

  • عادات بد کودکان

خیلی از بیماری‌های دهان و دندان حاصل عادات بد هست که فرزند شما دارد. مثل وقتی که کودک استرس دارد دچار دندان قروچه می‌شود که در پی آن سایش مینایی دندان و گوش درد و فک درد و … همراه دارد یا مکیدن انگشت که عوارض خودش رو دارد. پس بهترین و مهم ترین مسئله مراجعه به دندانپزشکی و دریافت مراقبت‌های پزشکی لازم است.

شایع ترین بیماری های دهان و دندان کودکان (قسمت اول) | دندانپزشک کودکان اصفهان

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |

  • پوسیدگی های دندان شیری

پوسیدگی های دندان که در اثر تجمع پلاک بر روی دندان ها ایجاد می شود، اگر به موقع درمان شود درمان راحت‌تری خواهید داشت. وقتی دندان بارها در معرض اسید قرار بگیرد مثلاً مصرف نوشیدنی های قندی یا نشاسته زیاد، مینای دندان، مواد مصرفی خودش را از دست می‌دهد و لکه‌های سفید ایجاد می‌شود که نشانه اولیه پوسیدگی هستند که می‌شود در این مرحله متوقف کرد که با فلورایدتراپی قابل انجام هست ولی اگه پیشرفت کند و دندان سیاه شود باید دندان ترمیم شود.

 

راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان

  1. فلورایدتراپی: فلوراید ماده‌ای است که دندان را محکم‌تر می‌کند و مقاومتش به پوسیدگی را افزایش می‌دهد.
  2. فیشورسیلانت: سیلانت تراپی یا شیار پوش روی دندان‌های آسیا که مستعد پوسیدگی هستند قرار داده می‌شود که سال‌ها روی دندان باقی می‌ماند و مانع تجمع غذا و پوسیدگی می‌شود.
  3. مسواک و نخ دندان پس از صرف غذا: اگر فرزندانمان را به رعایت بهداشت دهان و دندان تشویق کنیم از احتمال پوسیده شدن دندان‌هایشان کاسته‌ایم.
  4. کنترل رژیم غذایی کودک: کنترل رژیم غذایی کودک و محدود کردن خوردن آب نبات و شیرینی برای کودک

 


مطالعه بیشتر:

خطرات و عوارض تروما دندان در کودکان

علل ریزش یا زود افتادن دندان شیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *