قطره آهن و پوسیدگی دندان‌های کودک

قطره آهن و پوسیدگی دندان‌های کودک | دکتر فرنوش پیکانپور | بهترین دندانپزشک کودک اصفهان

بررسی قطره آهن و پوسیدگی دندان‌های کودک

در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان قطره آهن و پوسیدگی دندان‌های کودک را مورد بررسی قرار می دهیم.

قطره آهن و پوسیدگی دندان

گفتنی است که رنگدانه های ناشی از قطره آهن به خودی خود موجب پوسیدگی نمی شوند ، ولی اگر این رنگدانه ها برطرف نشوند و از طرفی هم بهداشت دهانی- دندانی ضعیف باشد ، شاهد پوسیدگی های شدید و پیش رونده خواهیم بود . چون این رنگدانه ها باعث می شوند سطح دندان ها زبر شده و حالت صیقلی خود را از دست دهد. در نتیجه پلاک میکروبی زیادی زیر این رنگدانه ها انباشته شده و در نهایت موجب ایجاد و پیشرفت پوسیدگی در آن ناحیه می شود. در صورت عدم رسیدگی به موقع ، پس از آنکه رنگدانه های مذکور توسط دندانپزشک کودکان برداشته می شود، شاهد حجم بزرگی از پوسیدگی در سطح تمامی دندان ها خواهیم بود.

تفاوت بین خوردگی دندان و رسوبات

نکته جالب این است که زمانی که والدین ، فرزندان خود را با پوسیدگی بالا به مطب می اورند، همچنان معتقدند این پوسیدگی ها همان رسوبات ناشی از قطره آهن است. یعنی متوجه تفاوت بین خوردگی دندان و رسوبات ایجاد شده نمی شوند. چون چند باری بعد از استفاده از قطره آهن سیاهی های روی دندان را مشاهده کرده اند، فکر می کنند هر سیاهی و تغییر رنگی در سطح دندان فقط ناشی از رسوبات قطره آهن است.

نکته خیلی مهم این است که باید این رسوبات در صورت همکاری کودک ، هر چه سریعتر برداشته شود و در عین حال بهداشت دهانی بخوبی رعایت شود. در صورتی که بهداشت دهانی رعایت نشود و رسوبات را با توجه به سن کم کودک نتوان برداشت، قطعا شاهد پوسیدگی های شدید خواهیم بود. ولی اگر علی رغم وجود این رسوبات، بهداشت دهانی خیلی خوب رعایت شود و چکاپهای روتین دندانپزشکی نیز انجام شود. دندان ها پوسیده نمی شوند و زمانی که کودک ۳ سالگی را رد کرد. می توانیم رنگدانه های ناشی از قطره آهن را به راحتی برداریم ، بدون آنکه نگران پوسیدگی های ناشی از قطره آهن باشیم .

 

موارد انجام اصلاح طرح لبخند کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

سیاه شدن باقطره آهن خارجی

گفتنی است هر قطره آهنی که به کودک داده میشود فارغ از اینکه ایرانی یا خارجی باشد. یک مقدار رسوب بر روی دندان ها می گذارد. این مقدار می تواند کم و زیاد باشد اما احتمال اینکه صفر باشه و هیچ رسوبی بجا نگذارد ، غیر محتمل است .

همانطور که در مباحث قبلی نیز اشاره شد، این موارد کاملا با رعایت بهداشت دهانی – دندانی ارتباط دارد . به این صورت که دندان های کودک حتما قبل از مصرف قطره آهن ، باید مسواک زده شده و تمیز باشد . مورد بعدی که باید متذکر شد این است که در صورت وجود دندان پوسیده داخل دهان کودک ، امکان تغییر رنگ دندانها و تیز پیشرفت پوسیدگی های دندانی بسیار زیاد است . پس مهمترین عامل در رنگ پذیری دندانهای کودکان متعاقب مصرف قطره آهن ، بهداشت دهانی مناسب میباشد . لازم به ذکر است که برخی برندهای قطره آهن همانند سیدرال می تواند رسوب کمتری روی سطوح دندانها بجا بگذارد. اما اینکه قطره آهنی به بازار آمده باشد که هیچ رسوبی نگذارد ، دور از ذهن میباشد .

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

دلایل خراب شدن دندان کودک شیرخوار

ویتامین و مواد معدنی مهم برای دندان و لثه کودک

اهمیت نخ دندان کشیدن برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *