عوارض فضا نگهدار دندان کودک

عوارض فضا نگهدار دندان کودک | دندانپزشک کودکان اصفهان

عوارض فضا نگهدار دندان کودک

ابتدا باید توجه کنید که عدم استفاده از فضا نگهدار‌ها می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

این دستگاه که مانع از حرکت دندان‌ها به سمت فضای خالی بین دندانی می‌شود ممکن است برای کودک کمی آزاردهنده باشد. البته این ناراحتی کودک برای همان روزهای ابتدایی است که ممکن است بند یا سیم فضا نگهدارنده کمی زبان و دندان کودک را تحریک کند و گاهی دندان‌هایی که به فضانگهدار متصل هستند درد بگیرند.

با این حال جای هیچ نگرانی نیست چرا که بعد از گذشت چند روز کودک به آن عادت کرده و درد برطرف می‌شود و حتی می‌توانید با مشورت با دندانپزشک در مدت زمان درد از مسکن استفاده کنید. توجه داشته باشید همواره وجود یک شی خارجی در دهان می‌تواند موجب آزار کودکان شود ولی نتیجه بعد از کار بسیار دلنشین‌تر خواهد بود.

چگونه باید از فضا نگهدار دندان کودک مراقبت شود ؟

دندانپزشک متناسب با دندان افتاده کودک فضا نگهداری را می‌سازد و در دهان کودک قرار می‌دهد. شاید چند روزی زمان ببرد تا کودک به این دستگاه عادت کند. البته که ممکن است در همان روزهای اول نسبت به این دستگاه واکنش‌هایی نشان دهد و احساس خوبی نداشته باشد. یکی از مهمترین مراقبت‌ها در این دوران بهداشت مرتب دهان و دندان است و باید به کودک روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کامل به کودک آموزش داده شود.

در این دوران توصیه می‌شود کودک از خوردن خوارکی‌های سفت و چسبناک مثل گز، سوهان، آبنبات، آدامس و شیرینی‌جات پرهیز کند. همچنین توصیه می‌شود در این دوران به کودک آموزش داده شود تا فشار به فضانگهدار وارد نکند و با انگشت یا زبان اقدام به تکان دادن آن نکند. برای جلوگیری از آسیب به فضانگهدار باید هر ۶ ماه یکبار چکاپ دندانپزشکی را داشته باشید تا اگر فضانگهدار لق شده باشد یا خم شده باشد سریع دندانپزشک به آن رسیدگی کند.

عوارض فضا نگهدار دندان کودک | دندانپزشک کودکان اصفهان

 

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |

آیا فضانگهدار به دندان‌ کودک آسیب می‌زند ؟

یکی از نگرانی‌های والدین آسیب دیدن دندان‌ها موقع استفاده از دستگاه فضا نگهدار است. برای رفع این نگرانی باید بگوییم فضانگهدارها فقط مانع از حرکت دندان‌های به سمت فضای خالی می‌شوند. در صورت مراقبت از این دستگاه ناراحتی یا دردی برای کودک ایجاد نمی‌شود.

آیا فضای بین دندان‌های کودکان خود به خود بسته می‌شود؟

در زمان رشد کودک چون تمام دندان‌ها کامل رویش پیدا نکرده‌اند، اگر دندانی بر اثر عوامل مختلف بیافتد، دندان‌های مجاور فضای خالی به سمت این فضا حرکت می‌کنند چرا که کودک در حال رشد است. بنابراین فضای بین دندانی خود به خود بسته می‌شود و فضا برای دندان درآوردن کودکان و رشد دندان دائمی زیرین محدود می‌شود.


مطالعه بیشتر:

انواع فضا نگهدار دندان کودکان

فضا نگهدارنده دندان کودک چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *