نکات مراقبتی از روکش دندان شیری کودکان

نکات مراقبتی از روکش دندان شیری کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی نکات مراقبتی از روکش دندان شیری کودکان

روکش کردن دندان‌ها در بزرگسالان نیاز به چندین جلسه دارد اما در کودکان و برای دندان شیری می‌تواند در یک مرحله انجام شود. ابتدا پزشک لثه‌ی کودک را با استفاده از ژل‌های بی‌حس کننده که طعم‌های مختلفی دارند، بی‌حس می‌کند. سپس تزریق بی‌حسی را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است سوزن‌های استفاده شده در دندانپزشکی کودکان، در مقایسه با بزرگسالان ظریف‌تر و نازک تر هستند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر اخلاقی، دندانپزشک کودکان اصفهان نکات مراقبتی از روکش دندان شیری کودکان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مرحله بعد قرار دادن لاستیک لابردم است. برای حفاظت از گونه زبان و لثه‌های کودک از این ابزار استفاده می‌شود. همچنین این وسیله باعث می‌شود کودک نتواند مواد مایع را همراه تنفس به اشتباه ببلعد. باعث خشک نگه داشتن دندان‌ها و جدا کردن آن‌ها طی فرایند درمان می‌شود.

مرحله بعدی برداشتن پوسیدگی با استفاده از توربین می‌باشد. توربین، وسیله ای مانند مسواک برقی است. در تمام این مراحل بهتر است دندان پزشک با کودک صحبت کند و کاری که بر روی دندان کودک انجام می‌دهد را به زبان کودکانه برایش توضیح دهد. از توربین برای قرار دادن روکش در جای مناسبش هم استفاده می‌شود. در مرحله بعد، روکش را روی دندان قرار می‌دهند.

روش مراقبت از دندان شیری روکش شده

بعد از روکش دندان اطفال، ممکن است کودکتان احساس درد و ناراحتی داشته باشد. می‌توانید تحت نظارت دندانپزشک از مسکن استفاده کنید. به علت تاثیر داروی بی­حسی، احتمالا کودک احساس بزرگی و چاقی لب و دهان دارد و نمی‌تواند آب دهان خود را کنترل کند. تا ۳ ساعت بعد از روکش کردن دندان، به فرزندتان غذاهای سرد و نرم بدهید. اگر از روکش استیل برای درمان کودک استفاده شود، تا زمان طبیعی افتادن دندان و روکش نباید از شکلات‌ها و خوراکی‌های چسبناک استفاده شود. همچنین مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از موارد ضروری برای سالم نگه داشتن روکش است.

علل ضرورت چکاپ های منظم دندانپزشکی | دندانپزشک کودکان اصفهان

مشکلات شایع بعد از روکش کردن دندان شیری کودکان

  • حساسیت دندان
  • لب پر شدن روکش
  • شل شدن روکش
  • درآمدن روکش

زمان ماندگاری روکش روی دندان شیری

روکش دندان‌های شیری به دلیل مقاومت بالایی که دارند، معمولا تا زمان افتادن دندان شیری روی آن باقی می‌مانند. این روکش‌ها به وسیله چسب‌های مخصوصی که فلوراید آزاد می‌کنند به دندان می‌چسبند. به عبارت دیگر هدف از روکش کردن دندان‌های شیری، مراقبت از آن‌ها است تا زمانی که به طور طبیعی بیافتند. بالطبع روکش‌ها هم تا آن زمان باید روی دندان باقی بمانند.

صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان

موارد پوسیدگی دندان‌های کودک

در صورت عدم استفاده از مسواک و نخ دندان، باقی مانده مواد غذایی مابین دندان‌ها می‌ماند و باعث حمله کردن باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در دهان به دندان‌ها می‌شود. این میکروب‌ها برای تجزیه مواد غذایی اسیدهایی را از خود ترشح می‌کنند که باعث تخریب مینای دندان می‌شود. مصرف زیاد مواد قندی و خوراکی‌های شیرین هممی‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود. از موارد دیگری که در پوسیدگی دندان‌ها تاثیر زیادی دارد، ژنتیک است. اما نمی‌توان گفت ژنتیک به تنهایی باعث ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها می‌شود. عامل ژنتیک، در کنار عواملی مثل عادات بد غذایی و رژیم ناسالم، عدم رعایت بهداشت می‌تواند به عنوان عامل زمینه‌ساز مطرح شود.


مطالعه بیشتر:

ترک عادات نامطلوب دهانی – دندانی کودکان

علل عدم موفقیت عصب کشی دندان شیری کودکان

کاندیدیازیس دهان در دوران شیردهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *