علل نیاز به ترمیم دندان

علل نیاز به ترمیم دندان | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی علل نیاز به ترمیم دندان

در راستای پیشرفت های علمی در بخش دندانپزشکی ترمیمی، هدف دندانپزشکی ترمیم دندان ارائه خدمات بهداشتی به روز و با کیفیت با استفاده از مواد جدید، دستگاه های جدید و روش های نوین درمانی است. در ادامه این مطلب از سایت دکتر اخلاقی، دندانپزشک کودکان اصفهان  علل نیاز به ترمیم دندان را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

چینش و ظاهر بین دندان ها، ساختار بافت نرم اطراف دندان ها و ساختار مشخصه صورت بیمار یک کل را تشکیل می دهد. به همین دلیل، ظاهری طبیعی و زیبا در نتیجه کار دقیق دندانپزشکان و تکنسین ها در رابطه با جزئیاتی که با ویژگی های صورت منطبق است، مورد هدف قرار می گیرد. بدست آوردن کیفیت مطلوب ساختار دندان، رنگ دندان، تمیز کردن سطوح از عناصر مهم دندانپزشکی ترمیمی است. به همین دلیل، برنامه باید تحت مدیریت دندانپزشکان متخصص و تکنسین های مجرب انجام شود.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان را می توان به عنوان تخریب مینای دندان، که بافت سخت دندان، عاج زیر آن و گاهی بافت سختی که سطح ریشه را می پوشاند تعریف کرد. غذاهای حاوی کربوهیدرات بیشتر (قند، نشاسته و غیره)، نوشیدنی های گازدار شیرین مانند کولا، کیک، شکلات و غیره به خصوص زمانی که غذاهای چسبنده برای مدت طولانی با سطح دندان تماس پیدا می کنند، اتفاق می افتد.

مطلب پیشنهادی : علل رشد دیر یا زود دندان در اطفال

جلوگیری از پوسیدگی دندان

  • برای جلوگیری از ترمیم دندان باید به موارد زیر عمل کنید:
  • مسواک زدن موثر دو بار در روز،
  • استفاده از خمیر دندان و مسواک مناسب توصیه شده توسط دندانپزشک،
  • مراقبت منظم با نخ دندان و دهانشویه ها،
  • مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یکبار.

نشانه های پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان مراحل مختلفی دارد و هر کدام علائم و خطرات متفاوتی دارند. هنگامی که پوسیدگی برای اولین بار ظاهر می شود، علائم بسیار کمی وجود دارد. همانطور که اندازه آنها بزرگ می شود و کبودی بزرگ می شود، باعث حساسیت به غذاهای گرم و سرد و همچنین قند می شود. گاهی اوقات پوسیدگی دندان باعث درد مداوم می شود. در صورت عدم ترمیم دندان، با رسیدن پوسیدگی به اعصاب، دندان عفونی می شود. عفونت در دندان می تواند باعث ایجاد آبسه شود که می تواند باعث درد شدید، تورم صورت و تب شود. اگر در مراحل بعدی هنوز مداخله ای وجود نداشته باشد، ممکن است نیاز به درمان ریشه یا کشیدن دندان داشته باشد.

علل رشد دیر یا زود دندان در اطفال | دندانپزشک کودکان اصفهان

روش های  درمان ترمیم دندان

تکنیک های زیادی در درمان ترمیم دندان استفاده می شود.کاربردهای کامپوزیت مستقیم یا غیرمستقیم، مطالعات زیبایی شناسی چینی، طراحی لبخند، کاربردهای سفید کننده دندان، درمان های حساسیت عاج، درمان پالپ حیاتی، کاربرد ترمیم قبل از پروتز انجام می شود. جدای از این موارد، با در نظر گرفتن سن، مشکلات فردی بیماران، نتایج ارزیابی یافته های معاینه دهان و دندان، با روش های مختلف از جمله درمان های محافظه کارانه دندانپزشکی برای سالمندان و انکولوژی، درمان گروه های بیمار و برنامه های درمانی پیشگیرانه برای بزرگسالان تصمیم گیری می شود.

طراحی لبخند زیبایی

برخلاف گذشته، هدف از طراحی لبخند ارائه زیبایی با رویکردی محافظه کارانه تا حد امکان با حداقل آمادگی در ساختارهای دندان است. این لبخندی که ایجاد می کنیم باید از نظر زیبایی شناختی و همچنین از نظر عملکردی در سطح ایده آل باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان

درمان ترمیم دندان

بسیاری از مردم دوست دارند لبخندشان دلپذیر و رسا باشد. به همین دلیل، افرادی که به زیبایی خود اهمیت دو چندانی می دهند باید درمان ترمیم دندان انجام دهند. تغییر شکل در ساختار دهان و فک ناشی از بدشکلی یا آسیب های تصادفی را نیز می توان با این شکل از درمان اصلاح کرد. این روش را می‌توان در درمان افرادی که لثه‌هایشان مشکل دارد، افراد دارای لکه‌های دائمی روی دندان‌ها و بیماران سالمندان و انکولوژی اعمال کرد.

هنگام تصمیم گیری برای درمان، یافته های معاینه باید ارزیابی شوند. با توجه به داده های به دست آمده پس از آن، باید یک برنامه درمانی مناسب مطابق با داده های علمی ایجاد شود. با توجه به یافته های به دست آمده در طول درمان، باید روش های مناسب مانند ارتودنسی، جراحی ارتوگناتیک، جراحی پلاستیک، درمان پریودنتال و دندانپزشکی زیبایی انتخاب و اعمال شود. بیمار باید از قبل در مورد روش های درمانی ترجیحی مطلع شود.

مزیت های درمان ترمیم دندان

یکی از مزایایی که درمان های ترمیم دندان برای بیمار فراهم می کند، پیشگیری از مشکلات دندانی است که ممکن است در ابعاد جدی تری ایجاد شود. درمان های ترمیمی دندان مزایای زیادی از نظر پرکردن حفره های دهان و جلوگیری از تشکیل پوسیدگی های دندان دارند.

به لطف فناوری در حال توسعه و مواد جدید تولید شده، دندانپزشکان متخصص مرکز بهداشت دهان و دندان با انجام عمل های کوچک با درمان ترمیمی دندان بدون آسیب رساندن به بافت های سالم دندان، دندان هایی با ظاهر طبیعی در اختیار شما قرار می دهند.

 


مطالعه بیشتر:

اقدامات برای دندان درد در کودکان

علل تغییر رنگ روکش دندان

چگونگی انجام جرم گیری دندان کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *