علل بوی بد دهان در کودکان

بوی بد دهان در کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

علل بوی بد دهان در کودکان چیست؟

در ادامه این مطلب از سایت دکتر اخلاقی، دندانپزشک کودکان اصفهان شما را با مهم ترین عوامل ایجاد هالیتوزیس در کودکان ( بوی بد دهان در کودکان ) آشنا خواهیم کرد:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر کودک شما به درستی دندان های خود را مسواک و نخ دندان نکند ممکن است به بوی بد دهان دچار شود. اگر پلاک به درستی از روی دندان پاک نشود، میتواند به لثه آسیب برساند. البته که باکتری هایی که باعث بوی بد میشوند نیز روی زبان میمانند. پس اطمینان حاصل کنید که کودک شما زبان خود را نیز به درستی بشوید.

خشکی دهان

اگر به اندازه ی کافی بزاق در دهان تولید نشود باعث شرایطی به نام زروستومیا و در نتیجه بوی بد دهان میشود. بزاق برای تمیز نگه داشتن دهان مهم است.

نفس کشیدن از طریق دهان

بیشتر کودکان عادت دارند به جای بینی، از دهان نفس بکشند. اینگونه دهان آنها به سرعت خشک میشود.

اجسام خارجی

شاید شگفت زده شوید اگر بدانید اغلب اوقات از وجود اجسام خارجی در بینی خود بی خبر هستید. این جسم خارجی باعث تولید باکتری و در نتیجه بوی بد میشود.

عفونت

اگر کودک شما دچار پلاک دندان، پوسیدگی دندان، زخم های دهانی باشد و یا تجربه ی جراحی دهان و دندان داشته باشد ممکن است به بیماری بوی بد دهان دچار شود.

مصرف دارو

استفاده از برخی داروهای خاص و تجزیه ی این داروها در معده باعث ایجاد بوی بد دهان میشود.

شرایط خاص

اگر کودک شما از هر نوع بیماری مانند آلرژی، التهاب لوزه یا عفونت سینوسی رنج می برد، ممکن است به خاطر آنها به بوی بد دهان نیز دچار شود.

بوی بد دهان کودک و علت آن | دندانپزشک کودکان اصفهان

بیماری های جسمی که به بوی بد دهان منجر میشوند؟

گاهی اوقات هالیتوزیس میتواند نشانه ی برخی بیماری های جدی باشد که کودک به آنها دچار است. این بیماری ها شامل موارد زیر هستند:

•  شرایط تنفسی مانند سینوس، آسم یا بزرگ شدن آدنوئیدها.
  •  شرایطی مانند دیابت، نارسایی کلیه، عفونت های معده، مشکلات کبدی و سرطان دهان.

اگر بوی نامطبوع دهان برای مدت طولانی همراه شما بود، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. هرچه کودک شما سریع تر تحت درمان قرار بگیرد، سریع تر بهبود می یابد.

علائم رایج بوی بد دهان در کودکان

مهم ترین نشانه ی هالیتوزیس مبتلا بودن به بوی بد دهان با وجود مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی مداوم زبان است.این علائم در هنگام صبح و بعد از خواب میتواند شدیدتر باشد. اما نشانه های دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد. این نشانه ها شامل موارد زیر هستند:

• خونریزی لثه
  • لثه ی متورم
  • لوزه های متورم
  • پوسیدگی و خرابی دندان ها
  • GERD (بازگشت اسید به مری)

بوی بد دهان مزمن در کودکان

بوی بد دهان مزمن و یا هالیتوزیس نشانه ی چندین بیماری جدی است. بیشترین علل به وجود آمدن این مشکل بیماری های مرتبط با گوش، حلق و بینی است. بوی بد دهان مزمن گاهی با نام بوی بد دهان مکرر نیز شناخته میشود.

نفس بد بو روی رفتار اجتماعی کودک تاثیر گذاشته و ممکن است وی را به افسردگی دچار کند. اگرچه، مهم است که با کودک خود صحبت کنید و وی را به رعایت بهداشت تشویق کرده و به او کمک کنید تا به مشکلات خود غلبه کرده و اعتماد به نفس خود را بازیابد.

تشخیص

تشخیص مناسب بوی بد دهان در کودکان باید با معاینه ی فیزیکی سر و گردن و همچنین معاینه دهان و دندان انجام بپذیرد. ممکن است پزشک شما از دستگاهی به نام هلیمتر برای تشخیص هرگونه گاز سولفید در تنفس استفاده کند. در ۹۰ درصد موارد، بوی نامطبوع دهان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ایجاد حفره و پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی ایجاد میشود.

سن شروع مشکلات دندان و دهان

دلایل ایجاد آفت