چگونه دندان قروچه درمان می شود ؟

متخصص دندانپزشکی کودکان روش های درمان دندان قروچه

از براکسیسم چه می دانید ؟

براکسیسم (Bruxism) که اصطلاحا لفظ دندان قروچه نیز به آن اطلاق می گردد به ساییدن یا فشردن دندانها بر روی هم اطلاق می گردد بر طبق مطالعات انجام شده این حالت در 15 درصد کودکان و نوجوانان ممکن است وجود داشته باشد. سایش دندان ها اغلب در شب و در طی خواب رخ می دهد و گاهی به قدری شدید است که صدای آن باعث بیدار شدن والدین می گردد.

معمولا مشاهده براکسیسم و تکرار آن موجب نگرانی های زیادی برای والدین می گردد. گاهی استمرار این حالت باعث ساییده شدن دندانها می شود.

علت براکسیسم چیست؟

دندان قروچه می تواند به دلایل متعددی ایجاد گردد برخی از شایعترین دلایل بروز این حالت عبارتند از :

1. استرس
  2. وجود دندان های پوسیده
  3. دندان های در حال رویش
  4. بدی تغذیه و خواب
  5. آلرژی ها
  6. آلودگی های انگلی

براکسیسم و سایش بچه ها

استرس که شایعترین علت بروز دندان قروچه در کودکان می باشد می تواند طیف وسیعی از دلایل را داشته باشد. گاهی علل استرس موضوعی بسیار ساده است که به راحتی از دیدگاه والدین پنهان مانده است. به طور مثال تولد یک فرزند جدید در خانواده، جابه جا کردن مدرسه یا مهدکودک کودک، از دست دادن یک حیوان خانگی، فوت یکی از نزدیکان، طلاق والدین، جروبحث های خانوادگی ، وجود مشکلات در مدرسه و یا حتی استفاده مکرر از بازی های کامپیوتری خشن و پرهیجان به خصوص در شب

در صورت مشاهده دندان قروچه در کودک باید عوامل استرس کودک به دقت بررسی گردند و در جهت برطرف ساختن آنها اقدامات لازم صورت گیرد بهتر است کودک با یک فرد روانشناس کودک صحبت کند و علل استرس به طور حرفه ای ریشه یابی گردد.

در واقع ریشه یابی علت دندان قروچه و رفع عامل آن مهم ترین اقدام درمانی است. تشخیص درست درمان قطعی را موجب می شود.

دندانپزشک کودکان فردی است که می تواند در ریشه یابی و درمان براکسیسم به شما و فرزندتان کمک بکند. همچنین در مواردی که والدین متوجه وجود مشکل سایش در کودکان خود نیستند دندانپزشک کودکان می تواند تشخیص داده و پدر و مادر یا قیم بیمار را مطلع کند.