کاربردهای روکش دندان شیری کودکان

کاربردهای روکش دندان شیری کودکان | متخصص تغذیه اصفهان

کاربردهای روکش دندان شیری کودکان

هر انسانی در شش ماه اول زندگی‌اش شروع به دندان درآوردن می‌کند و سپس در شش یا هفت سالگی دندان‌های اولیه و شیری خود را از دست می‌دهد. مهم‌ترین دغدغه والدین در مقابل فرزندشان، آموزش بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دندان‌ها است. متاسفانه این باور غلط در بین مردم رایج است که فقط در صورت پوسیدگی و یا درد دندان باید به پزشک مراجعه کرد. در ادامه این مطلب از سایت دکتر اخلاقی، دندانپزشک کودکان اصفهان  کاربردهای روکش دندان شیری کودکان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در صورتی که برای جلوگیری از این موارد، قبل از شروع مشکل باید تحت نظر یک دندان پزشک بود. دندانپزشکی کودکان در اصفهان، شاخه ای از دندان پزشکی است که به شناخت و درمان بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان در کودکان می‌پردازد. اگرچه باور عموم این است که دندان‌های شیری اهمیت زیادی ندارند؛ چرا که بر این باور هستند این دندان‌ها باید بیفتند و دندان‌های دائمی دربیایند. اما واقعیت این است که دندان‌های شیری اهمیت بالایی در تکلم و جویدن و تکامل فک و جایگیری دندان‌های دائمی دارند. بنابراین حفظ و نگهداری و نحوه مراقبت از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. وجود دندان شیری حتی در میزان اعتماد به نفس کودک نیز تاثیر به سزایی دارد.

تعریف روکش دندان شیری کودکان

زمانی که قسمت زیادی از دندان آسیب دیده یا از بین رفته باشد، از روکش دندان شیری کودک استفاده می‌کنند. روکش دندان شیری، تاج یا کلاهکی است به رنگ سفید که کاملا شبیه تاج دندان‌های طبیعی است.به روکش دندان، پروتز ثابت و یا قاب دندان هم می‌گویند. روکش‌ها را روی دندان می‌چسبانند تا هم ظاهر و هم استحکام دندان‌ها را بازیابی کنند. روکش کردن دندان‌ها، اخرین راه برای حفظ تاج دندان است.

اگر آسیب دندان به قدری وسیع باشد که با روش‌های ترمیمی مانند پر کردن نتوان آن را درمان کرد، آخرین گزینه روکش دندان شیری است. البته باید توجه داشت روکش دندان یک روش تهاجمی است. به این معنی که برای نصب آن پزشک مجبور است مقدار زیادی از نسج دندان را بتراشد تا فضا برای نصب روکش باز شود. در حالی که هیچ ماده و روشی جایگزین نسج طبیعی دندان ما نمی‌شود. پس بهتر است تا جای ممکن از روش‌های محافظه کارانه‌تر مانند لمینت سرامیکی و یا کامپوزیت ونیر و غیره استفاده کرد.

تشخیص و درمان علل دندان قروچه در کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

آشنایی با دندان شیری

به اولین دندان‌هایی که معمولا از شش ماهگی به بعد شروع به درآمدن می‌کنند، دندان شیری می‌گویند. تا سن سه سالگی دندان‌های شیری کامل می‌شوند. در حدود شش سالگی شروع به افتادن می‌کنند و سپس دندان‌های دائمی در می‌آیند. دندان‌های دائمی و شیری با هم متفاوتند. دندان‌های شیری سفید‌تر و مینای نازک‌تری نسبت به دندان‌های دائمی دارند. به دلیل نازکی مینای دندان‌های شیری، مصرف زیاد خوراکی‌های شیرین و رعایت نکردن بهداشت و مصرف نکردن فلوراید می‌تواند باعث پوسیدگی و خرابی زود هنگام این دندان‌ها شود.

دندان‌های دائمی و شیری از نظر ساختاری نیز با هم متفاوت هستند. در قسمت لبه دندان‌های دائمی در ابتدا دندانه‌هایی وجود دارد که به مرور زمان و تماس دندان‌ها با هم از بین می‌رود. ریشه دندان‌های شیری نازک‌تر و کوچک‌تر است. دلیل کوتاه بودن طول ریشه دندان‌های شیری این است که در زمان افتادن به راحتی ریشه حل شود و دندان بیوفتد.

در صورت خرابی و پوسیدگی دندان‌های شیری، نباید اقدام به کشیدن زودهنگام آن‌ها کنیم، ممکن است جای دندان‌های دائمی توسط سایر دندان‌ها پر شود. علاوه بر همه این‌ها لبخند بی‌دندان یک کودک ممکن است باعث عدم اعتماد به نفس در کودک شود. به همبن دلایل باید از دندان‌های شیری مراقبت کرد و در صورت ایجاد کوچک‌ترین پوسیدگی فورا به دندانپزشک مراجعه نمود. در صورتی که پوسیدگی آنقدر زیاد باشد که چاره­ای جز کشیدن دندان نیست، باید جای خالی را با دندان مصنوعی پر کرد تا زمانیکه دندان دائمی بیرون بزند.

صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان

موارد کاربرد روکش دندان

با اینکه روکش دندان شیری کودک آخرین گزینه برای احیا دندان است اما کاربردهای فراوانی دارد. مثلا در مواقعی که دندانی بر اثر پوسیدگی ضعیف شده باشد و احتمال این وجود دارد که بشکند، از روکش د ندان شیری برای محافظت از آن استفاده می‌کنیم. اگر دندانی ترک بخورد، برای محکم نگه داشتن بخش‌های مختلف آن ازروکش استفاده می‌شود. زمانی که دندان عصب کشی شده باشد و یا به عبارتی دندان تحت درمان کانال ریشه قرار بگیرد، هم می‌توان از روکش‌ها استفاده کرد.

همچنین برای پوشاندن دندان‌های بد شکل و تغییر رنگ داده یا پوشاندن ایمپلنت‌ها برای اصلاح طرح لبخند و زیبایی، نگه داشتن بریج دندان در جای خود، می‌توان از روکش‌ ها کمک گرفت. روکش دندان شیری برای کودکان و روی دندان‌های شیری هم قابل استفاده است. زمانی که کودک در رعایت بهداشت روزانه دندان‌ها مشکل دارد و دندان‌های شیری در معرض خطر پوسیدگی هستند، از قاب دندان استفاده می‌کنند.

یا زمانی که دندان کودک آنقدر پوسیده است که نمی‌تواند پرکردگی را نگه دارد، روکش دندان شیری به کمک این دندان می‌آید. در مواردی کودکان نه تنها قادر به انجام مراقبت‌های دندانی نیستند، بلکه همکاری لازم را با پزشکشان ندارند. در چنین شرایطی برای کاهش دفعات تزریق بی‌حسی و در برخی موارد بیهوشی عمومی، بهتر است از روکش برای نگهداری از دندان‌های شیری استفاده شود. علاوه بر این‌ها دندان‌هایی که به طور مادرزادی شکستگی دارند مانند دندان‌های میخی شکل یا دندان‌هایی که کوچک‌تر از حد نرمال هستند، هم با استفاده از روکش‌ها ترمیم می‌شوند.


مطالعه بیشتر:

مقایسه پالپکتومی با پالپوتومی

مزایا و معایب اسنپ آن اسمایل

پیشگیری از علل بروز رکود لثه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *