نکاتی در مورد پالپوتومی دندان شیری کودکان

نکاتی در مورد پالپوتومی دندان شیری کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

بررسی نکاتی در مورد پالپوتومی دندان شیری کودکان

در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان نکاتی در مورد پالپوتومی دندان شیری کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی با پالپوتومی دندان شیری کودکان

پالپوتومی (Pulpotomy) یک روش دندانپزشکی است که برای نجات دندان‌های شیری پوسیده و عفونی استفاده می‌شود. ممکن است کودک خردسال شما به‌دلیل عفونت باکتریایی ثانویه یا ضربه، دچار التهاب در بخشی از پالپ دندان (پالپیت) شده باشد. در این شرایط دندانپزشک معمولا انجام پالپوتومی دندان شیری را توصیه می‌کند.

تجربه نشان داده است، زمانی پالپوتومی دندان شیری موثر واقع می‌شود که آسیب پالپ جزئی و قابل بازگشت باشد. یعنی تمام قسمت‌های پالپ در اثر پوسیدگی دچار نکروز (مرگ بافتی) نشده باشند. در غیر این صورت، دندانپزشک طی پالپکتومی (Pulpectomy) برای تخلیه کامل پالپ از تاج و ریشه دندان اقدام می‌کند. معمولا از پالپوتومی با عناوین پالپکتومی جزئی یا پالپکتومی پارسیل نیز یاد می‌شود. زیرا برای پیشگیری از گسترش پوسیدگی یا عفونت، فقط بخش آسیب‌دیده پالپ تخلیه می‌شود. سپس این بخش با یک ماده بی‌اثر و قابل جذب پر می‌شود.

علل پالپوتومی  دندان‌های شیری اطفال

ازآنجایی‌که طی پالپوتومی نهایتا پالپ محفظه فوقانی برداشته می‌شود. ریشه دندان دست‌نخورده باقی می‌ماند. معمولا ریشه دندان‌های شیری نابالغ و قادر به رشد است. به‌همین‌دلیل، عمدتاً در کودکانی که دندان‌های شیری (اولیه) دارند، این روش بهترین گزینه است. دندان‌های شیری به حفظ فاصله منظم برای رویش دندان‌های دائمی کمک می‌کنند. بنابراین دست‌نخورده نگه داشتن آن‌ها اغلب یک اولویت است.

بهتر است بدانید که از مواد ویژه‌ای برای پر کردن دندان‌های شیری پس از پالپوتومی کودکان استفاده می‌شود. این مواد باید از تحلیل ریشه دندان شیری پیشگیری کنند و اجازه رشد را به دندان دائمی زیرین آن بدهند. در نتیجه، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در زمان رویش دندان‌های دائمی بازجذب بدن شوند.

نکاتی درمورد پالپکتومی دندان شیری | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

موراد نیاز به پالپوتومی اطفال

معمولا اگر پالپ دندان شیری کودک (مخصوصاً دندان آسیاب) عفونی یا پوسیده شده باشد، انجام پالپوتومی ضرورت دارد. زیرا در صورت عدم درمان به‌موقع، ممکن است پوسیدگی یا عفونت گسترش یابد و به ریشه دندان برسد. با درگیر شدن ریشه دندان، دیگر نیاز به درمان‌های گسترده‌تر از پالپوتومی مانند پالپکتومی یا روت کانال (درمان ریشه) است. دندانپزشک متخصص کودکان می‌تواند در طی یک جلسه مشاوره تشخیص دهد که آیا انجام پالپوتومی ضروری است یا خیر.

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |

اگر دندانپزشک تشخیص دهد که هیچ‌کدام از سه روش ذکر شده دیگر برای درمان موثر نیستند. احتمالا پیش از موعد، دندان شیری کودک کشیده می‌شود. این کار عوارض زیادی مانند موارد زیر دارد:

  • بروز مشکل در جویدن غذا
  • تکامل ناقص گفتار کودک
  • شلوغی دندان‌ها به‌دلیل حرکت دندان‌های مجاور به داخل فضای مورد نیاز برای رشد دندان‌های دائمی

مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

مزایای پالپکتومی دندان شیری

ایمنی سفید کردن دندان در کودکان

درمان بدون جراحی انحراف فک در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *