مضرات فلورایدتراپی برای کودکان

مضرات فلورایدتراپی برای کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

مضرات فلورایدتراپی برای کودکان

آیا انجام فلوراید تراپی برای کودکان عوارض دارد؟

برخی پزشکان معتقدند انجام فلوراید تراپی با دوز بالا می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. در حالت کلی می توان گفت در صورتی که فلوراید تراپی تحت نظر دندانپزشک کودک با دوز مناسب انجام شود هیچ گونه مشکلی برای کودک شما ایجاد نمی کند. در ادامه برخی از عوارض فلوراید را برای شما نام می بریم.

عوارض فلوراید تراپی

از عوارض فلوراید تراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • تغییر رنگ دندان ها یا فلوروز: یکی از شایع ترین عوارض فلورایدتراپی با دوز بالا تغییر رنگ دندان ها یا فلوروز است. فلوروز به وضعیتی گفته می شود که در آن رگه های سفید یا نوع دیگری تغییر رنگ در دندان ها ایجاد می شود. این عارضه بر اثر مصرف زیاد فلوراید از تولد تا هشت سالگی ممکن است اتفاق بیفتد. علاوه بر مصرف زیاد فلوراید، اگر کودک خمیر دندان را از دهان بیرون نریزد و بخورد دچار بد رنگی دندان می شود به همین خاطر توصیه می شود تا زمانی که کودک یاد نگرفته خمیردندان را کامل از دهانش بیرون بریزد، خمیر دندان فلوراید دار به وی ندهید.

 

  • آلرژی یا حساسیت: آلرژی یکی از عوارض نادر فلوراید درمانی است. برخی اشخاص پس از استفاده از فلوراید دچار تحریک پوست یا حساسیت می شوند. در برخی موارد هایپرسنسیتیویتی نیز از واکنش های آلرژیک فلوراید گزارش شده است.

مضرات فلورایدتراپی برای کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |

 

  • خاصیت سمی: این اتفاق بسیار نادر است اما در صورتی که فلوراید با دوز بالا مصرف شود مانند هرماده دیگری می تواند سمی و خطرناک باشد. از آن جایی که کودکان کم سن ممکن است فوم یا ژل فلوراید را قورت بدهند و حالت تهوع و استفراغ پیدا کنند بهتر است از وارنیش فلوراید، برای فلوراید تراپی دندان هایشان استفاده کنید. مسومیت ناشی از فلوراید در مواردی منجر به مرگ کودک می شود بنابراین تا حد امکان مکمل های فلوارید را دور از دسترس کودک نگه دارید.

 

  • انکولوژیک: یون فلوراید دارای احتمال القای اختلالات کروموزومی در نمونه های کشت شده انسانی و سلول های حیوانی در مقدار دوزی که بیشتر از دوزی است که انسان ها با آن روبه رو می شوند می باشد.

دیگر عوارض فلوراید تراپی عبارت است از:

  1. مشکل در همواستازی استخوان
  2. استخوان های بسیار متراکم که خیلی قوی نیستند.
  3. اوردوز فلوراید که علائمی مثل حالت تهوع، اسهال، خستگی و تعریق شدید ایجاد می کند.

 


مطالعه بیشتر:

سن مناسب انجام فلوراید تراپی

روش های پیشگیری از دندان درد کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *