مشکلات بعد از شکستن دندان

مشکلات بعد از شکستن دندان | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی مشکلات بعد از شکستن دندان

در مورد شکستگی دندان جلو کودک تا زمانی که احساس درد نکرد نیازی به مراجعه به دندانپزشک ندارد. و در صورتی که کودک پس از شکستن دندان شیری دچار مشکلات زیر شد. حتما مشکل او را جدی بگیرید و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. در این مطلب از سایت دکتر اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان به بررسی آنها می پردازیم.

تغییر رنگ دندان کودک:

چنان‌چه دندان‌های کودک پس از شکستگی تغییر رنگ پیدا کرد مشکل وی را حتما جدی بگیرید و با دندانپزشک مطرح کنید.

عفونت و آبسه:

پس از شکستگی دندان کودک مراقبت کنید ریشه دندان عفونت نکند. در صورت عفونت کودک دچار درد می‌شود و اگر به آن رسیدگی نشود با آسیب‌های جدی مواجه می‌شود. با رسیدگی به موقع می‌توانید از بروز این مشکلات پیشگیری کنید.

تیز بودن دندان:

برخی اوقات دندان پس از لب پر شدن بیش از حد تیز شده و باعث زخم شدن لب و زبان کودک می‌شود اگر بر اثر شکسته شدن دندان کودک، لب وی زخم شد می‌توانید با استفاده از استامینوفن کودک و یخ درد وی را تسکین دهید.

کنده شدن کامل دندان:

گاهی اوقات پس از شکسته شدن دندان کودک، دندان از جای خود کنده می‌شود که به آن تروما گفته می‌شود به هر نیرو یا عامل خارجی که به صورت ضربه به بخشی از بدن وارد می‌شود و به بافت‌های نرم یا سخت آسیب وارد می‌کند تروما گفته می‌شود. عوامل خارجی که دربالا به آن اشاره‌ شد به صورت خفیف یا شدید به بافت‌های بدن از جمله بافت‌های دهان و دندان آسیب وارد میکند.

 صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان

پیشگیری از تروما

برای پیشگیری از تروما، کودکان باید در حین بازی از محافظ دندان یا کفپوش نرم در محل بازی استفاده کنند. برای کودکانی که دچار تروما می‌شوند دو راه درمانی وجود دارد:

اگر دندان شیری است لازم نیست نگران باشید، تنها باید صبر کنید تا دندان دائمی آن‌ها رشد کند. در سنین پایین برای کودک می‌توان از دندان مصنوعی استفاده کرد تا جایگاه دندان‌شیری به درستی حفظ شود و فرم لثه به هم نریزد.
اگر دندان دائمی کودک شکسته است از آن جایی که تا ۱۸ سالگی نمی‌توانید برای او دندان بکارید، باید از دندان مصنوعی موقت استفاده کنید.

شکستن تاج دندان | دندانپزشک کودکان اصفهان
در صورت بروز مشکل تروما برای کودک می‌توانید دندان را از قسمت تاج بگیرید و درون مایع مخصوص یا شیر قرار دهید. با این کار وضعیت دندان تا زمانی‌که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید حفظ می‌شود. نکاتی که پس از تروما لازم است رعایت کنید عبارت است از:

  • در صورتی که دندان تنها لق می باشد و کامل کنده نشده، مراقب باشید تا زمان رسیدن به دندانپزشک هیچ گونه فشاری به دندان وارد نمی شود.
  • برای کنترل درد لثه، بعد از کنده شدن دندان از کمپرس یخ استفاده کنید. علاوه بر آن روی لثه گاز استریل قرار دهید تا هیچ گونه باکتری در محلی که دندان کنده شده است جمع نشود.
  • چنان‌چه دندان روی زمین افتاد آن را از قسمت تاج بگیرید. دقت کنید ریشه دندان را لمس نکنید، حتی اگر ریشه دندان کثیف است لازم نیست به آن دست بزنید. دندانپزشک آن را تمیز خواهد کرد.

مطالعه بیشتر:

سندرم پوسیدگی های دندانهای شیری

ارتودنسی پیشگیری

رادیوگرافی در دندانپزشکی کودکان

1 thought on “مشکلات بعد از شکستن دندان

  1. بعد از حادثه ای دندان دخترم دچار شکستگی شد و بعدش عفونت و آبسه کرد برای درمان عفونت به دندانپزشک کودکان مراجعه کردیم و چون خیلی زود متوجه مشکل شدیم دکتر اقدام کردند و زود درمان انجام شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *