مراقبتهای لازم در شکستگی دندان

مراقبتهای لازم در شکستگی دندان | دندانپزشک کودکان اصفهان

آشنایی با مراقبتهای لازم در هنگام شکستگی دندان

اقدامات درمانی پس از شکستگی دندان بر اساس میزان شکستگی، آسیب دیدگی دندان و آسیبهای احتمالی بافت های سخت و نرم اطراف دندان متفاوت خواهد بود. در این مطلب از سایت دکتر اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان به بیان مراقبتهای لازم در هنگام شکستگی دندان خواهیم پرداخت.

درمان شکستگی دندان

ترومای دندان در اثر تصادفات، بازی های کودکانه، ورزش و … ایجاد می شود. ترومای وارده می تواند سبب شکستگی دندان های قدامی و حتی دندان های خلفی شود. گفتنی است که در اکثریت مواقع دندان های قدامی هستند که در معرض شکستگی قرار می گیرند. همچنین شکستن آجیل با دندان، تصادفات جاده ای و خوردن برخی مواد خوراکی سفت و غیر متعارف می توانند. سبب آسیب به دندان ها و شکستگی آن ها شوند.

اولین اقدام در زمان شکستگی دندان های قدامی و یا خلفی ( شیری یا دائمی ) انجام رادیوگرافی می باشد. در صورتی که جوانه دندان دائمی آسیب ندیده باشد. و دندان شیری قابلیت نگهداری داشته باشد. عصب کشی دندان شیری انجام شده، سپس دندان مذکور ترمیم شده و در صورت نیاز روکش می شود.

در صورتی که شکستگی دندان شیری بسیار وسیع باشد که قابلیت ترمیم دندان وجود نداشته باشد. یا میزان شکستگی در حدی باشد که ریشه دندان مذکور آسیب دیده باشد. و یا احتمال آسیب به جوانه دندان دائمی ناشی از عفونت ریشه دندان شیری، محتمل باشد. دندان آسیب دیده محکوم به خارج کردن خواهد بود. باید متذکر شد که در صورت خارج کردن دندان های مذکور، براساس سن کودک، فضا نگهدارنده ثابت و مناسب وضعیت فکی – دندانی، تجویز خواهد شد.

آسیب های دندانی ناشی از تروما | دندانپزشک کودکان اصفهان

ترمیم شکستگی دندان جلو کودکان

در صورت شکستگی دندان قدامی شیری در سن پایین، باید نسبت به ترمیم آن؛ اقدامات لازم را انجام داده تا در گاز زدن مواد غذایی توسط کودک و نیز حفظ ظاهر و اعتماد به نفس او، خللی وارد نشود.

این درحالیست که اگر ضربه و نهایتا شکستگی دندان قدامی شیری در سنینی اتفاق بیافتد. که نزدیک به سن لق شدن دندان مذکور و رویش دندان دائمی جایگزین باشد. بنا به صلاح دید دندانپزشک کودکان، نیازی به ترمیم دندان شکسته شده نمی باشد. اگر در این شرایط تیزی لبه های شکسته شده ی دندان، کودک را اذیت کند، باید نسبت به برطرف کردن لبه های تیز دندان مذکور، اقدامات لازم را مبذول کرد.

 صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان

مراقبت های پس از درمان شکستگی دندان

مراقبت های بعد از شکستگی دندان ها بسته به قدامی یا خلفی بودن آن ها و همچنین شیری یا دائمی بودن آنها متفاوت می باشد. لطفا به دستوراتی که دندانپزشک کودکان پس از درمان دندانهای مورد نظر، در اختیار شما قرار خواهند داد، توجه بفرمایبد.

اما آنچه بسیار حائز اهمیت است این است که در زمانی که درمان شکستگی دندان قدامی انجام شده باشد. بهتر است پس از درمان، کودک خود را از گاز زدن مواد غذایی سفت همچون ساندویچ، هویج، سیب، تخمه، بلال و … منع کنید.

اما در صورتی که درمان شکستگی های موجود در دندان های خلفی و دائمی اتفاق افتاده باشد. مراقبت های خاصی توسط دندانپزشک کودکان به شما توصیه می شود. مانند عدم مصرف موادغذایی چسبنده و سفت، همچون تافی، لواشک، ته دیگ و …


مطالعه بیشتر:

راهکارهایی هنگام دندان درآوردن کودک

ترمیم دندان شکسته کودک

آسیب های دندانی ناشی از تروما

1 thought on “مراقبتهای لازم در شکستگی دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *