فضا نگهدارنده دندان کودک چیست ؟

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |

فضا نگهدارنده دندان کودک چیست ؟

فضا نگهدارنده دندان کودک

دندان‌های شیری غالبا در سن سه سالگی یک مجموعه کامل را در دهان کودک شکل می‌دهند. این دندان‌ها که در رشد و استحکام دندان‌های دائمی و ماهیچه‌های دهان نقش زیادی دارند، کمک می‌کنند تا دندان‌های دائمی درست در جای خود بیرون بیاید. اگر دندان شیری کودکان پیش از موعد و بر اثر ضربه یا پوسیدگی بیفتد و یا دندان دائمی دیرتر رشد کند، دندانپزشک فضا نگهدار دندان یا فضا نگهدارنده دندان را پیشنهاد می‌کند.

بیشتر والدین بر این باور هستند که دندان‌های شیری اهمیت زیادی ندارند، چرا که خیلی زود می‌افتند و دندان دیگری جایگزین دندان‌های شیری می‌شود. اما والدین باید توجه داشته باشند که همین دندان‌های شیری یک نگهدارنده برای دندان‌های دائمی زیرین خود هستند تا در همان جایگاه خود رویش کنند.

فضا نگهدارنده دندان کودک چیست ؟ | دندانپزشک کودکان اصفهان

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |

زمانی که دندان شیری کودک بر اثر عوامل مختلف زودتر از زمان خود بیافتد، دیگر دندان‌های شیری کنار این دندان سعی می‌کنند وارد این فضای خالی شوند و قسمتی از این فضا را بگیرند. این موضوع باعث می‌شود در آینده دندان‌های دائمی فضای کمی برای جوانه زدن داشته باشند. در نتیجه کج بیرون بیایند و دندان‌ها به‌هم ریخته شود و احتیاج به درمان‌های ارتودنسی باشد.

فضا نگهدارنده دندان شیری یک وسیله حلقه مانند است که از جنس فلز ( استیل ضد زنگ ) یا آکریل ( نوعی پلاستیک ) طراحی می‌شود. این وسیله هم به صورت ثابت و هم به صورت متحرک بسته به تشخیص دندانپزشک در دهان کودک قرار می‌گیرد.

 


مطالعه بیشتر:

روش‌های انجام ارتودنسی پیشگیری

فضانگهدارنده دندان های شیری کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *