عوامل زرد شدن دندان کودک

عوامل زرد شدن دندان کودک | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

بررسی عوامل زرد شدن دندان کودک

عوامل مختلفی می تواند روی زیبایی، سلامت و سفیدی دندان های کودکان ما تأثیر داشته باشند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان عوامل زرد شدن دندان کودک را مورد بررسی قرار می دهیم.

غذا و نوشیدنی

فرقی نمی کند کودک شما نوشیدنی یا خوراکی مصرف کند، خوراکی و نوشیدنی های دارای رنگ می توانند باعث زردی دندان ها شوند. از غذاها و نوشیدنی هایی که دارای رنگدانه های بالایی هستند می توان به: زغال اخته، گیلاس، سس و نوشابه اشاره داشت. این گزینه ها می توانند باعث ایجاد لک بر روی دندان ها شوند.

البته اشاره داشته باشیم که میزان لک شدن دندان در کودکان به این موضوع بستگی خواهد داشت که دندان ها به طور مرتب در معرض آنها قرار بگیرند و یا برای مدت کمی استفاده شوند. ایده خوبی می باشد که کودک خود را پس از مصرف نمودن غذاهایی که دارای رنگدانه و یا نوشیدنی های اسیدی هستند، با آب شستشو دهیم.

بهداشت ضعیف دندان

در صورتی که کودک شما مرتب مسواک نزند و از کشیدن نخ دندان امتناع نماید، پلاک و لکه ایجاد می گردد و منجر به زرد شدن دندان ها می شود. مسواک کردن دو بار در روز و همچنین نخ دندان کشیدن یک بار در روز به کودک می تواند کمک کند تا از زرد گردیدن دندان ها جلوگیری شود.

ترومای دندان

حوادثی که در نزدیکی یا داخل دندان آسیب می بیند، همچون افتادن، امکان دارد منجر به ایجاد لکه در دندان کودک گردد. لکه فقط در داخل دندان یا دندان هایی که به آنها عصب متصل می باشد ایجاد می گردد. در صورتی که کودک شما یک دندان زرد یا خاکستری ناشی از ضربه به عصب وجود دارد، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمود. سفید نمودن امکان دارد به طور موقت قسمت خارجی دندان را سفید نماید، اما داخل دندان احتیاج به توجه حرفه ای خواهد داشت.

سیاه و زرد شدن دندان در کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

فلوروزیس

این وضعیت غیرقابل برگشت به علت مصرف بیش از حد فلوراید در طی سال های تشکیل دندان بوجود می آید. فلوراید به سلول های سازنده مینا آسیب رسانده و در نتیجه یک اختلال معدنی بوجود می آورد که مینای سطح آن را افزایش خواهد داد و منجر به ایجاد دندان ها به رنگ زرد تیره می شود.

تتراسایکلین (آنتی بیوتیک ها)

بهتر است بدانید تتراکلین یک داروی ضد بیوتیکی می باشد که باعث زردی دندان در کودک خواهد شد. به طور معمول، این ماده در داروهای سرماخوردگی وجود داشته و هنگامی که در دوران کودکی و هنگامی که دندان های کودک در حال شکل گیری می باشد، مصرف گردد، می تواند روی دندان ها تاثیر بگذارد.

تغییر رنگ مینای دندان امکان دارد روی دندان هم تأثیر بگذارد یا امکان دارد بر روی لکه ها، نوارها و خطوط دندان تأثیر بگذارد. این مورد به مدت زمان قرار گیری در معرض ماده و اینکه چه بخشی از مینای دندان در آن زمان تشکیل گردیده است، بستگی خواهد داشت. پاک نمودن این لکه ها بدون استفاده از تکنیک های سفید کننده به عبارتی غیر ممکن خواهد بود.

آهن (مولتی ویتامین)

در صورتی که روی دندان های کودک نوپا لکه های تیره ای وجود داشته باشد، امکان دارد به علت آهن موجود در مولتی ویتامینی که مصرف می کنند ربط داشته باشد. از هر هزار کودک یک کودک ممکن است به این مشکل گرفتار شود. بنابراین مسواک کردن و نخ دندان کشیدن به منظور جلوگیری از ایجاد لکه بسیار مهم می باشد.

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |

اختلالات ژنتیکی

البته گاهی هم زردی دندان کودک می تواند با یک اختلال ژنتیکی به نام dentinogenesis imperfecta مرتبط باشد. برای تشخیص و مدیریت آن بهترین کار مشاوره پزشکی می باشد.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

نکاتی درمورد پالپکتومی دندان شیری

روشهای درمان خارش دندان شیری

نکات مراقبتی بعد از ضربه به دندان جلویی کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *