علل ناهنجاری فک در کودکان

علل ناهنجاری فک در کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی مهمترین علل ناهنجاری فک در کودکان

دو بخش بسیار مهم در صورت انسان، آرواره‌های فوقانی و تحتانی هستند. این دو باید با یکدیگر تناسب داشته تا صورت انسان در حالت و شرایط عادی قرار داشته باشد. زمانی که این آرواره‌ها با یکدیگر تناسب نداشته باشد، به عنوان مثال همپوشانی زیاد، جلو یا عقب بودن هر کدام از آرواره‌ها نسبت به دیگری، قرینه نبودن و مشکلاتی از این قبیل، پدیده ناهنجاری فک اتفاق می‌افتد. در این مطلب از سایت دکتر اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان به بررسی مهمترین علل ناهنجاری فک در کودکان خواهیم پرداخت.

مهم‌‌ترین علت‌های این ناهنجاری به صورت زیر است:

مشکلات ژنتیکی

همان‌طور که گفته شد برخی از ناهنجاری‌ها به صورت ژنتیکی و ارثی هستند که از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شوند. در این شرایط نمی‌توان از بروز این مشکل جلوگیری نمود و در صورت مشاهده باید برای درمان هرچه سریع‌تر اقدام کنید.

عوامل محیطی و عادت‌های نادرست

دلیل دیگر بروز این ناهنجاری، عوامل محیطی هستند. این عوامل نیز شامل عادت‌های نادرستی مانند مکیدن انگشت یا زبان، استفاده زیاد از پستانک و … هستند. اگر مراقبت‌های لازم را انجام دهید و این عادت‌های نادرست را از کودک خود دور کنید، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌شود.

 صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان

الگوری تنفس

گاهی اوقات کودک به دلایل مختلفی دچار انسداد نسبی یا کامل بینی می‌شود. این انسداد به دلایلی مانند آلرژی، بزرگ بودن لوزه، مخاط بینی و … اتفاق می‌افتد. در این شرایط کودک به جای بینی از دهان تنفس می‌کند. این نوع تنفس به مرور زمان بر روی آرواره‌ها تأثیر داشته و ناهنجاری‌هایی در آن‌ها ایجاد می‌شود. جلوگیری از این مشکلات در این سن بهترین زمان درمان ناهنجاری فک در کودکان است.

علل و علائم لب پر شدن دندان شیری | دندانپزشک کودکان اصفهان

از دست رفتن زود هنگام دندان شیری

دندان‌های شیری تا زمان رویش دندان‌های اصلی، از فک مراقبت می‌کنند تا شرایط برای رویش دندان‌ها مهیا باشد. افتادن زود هنگام دندان‌های شیری باعث می‌شود قسمت‌هایی از فک خالی بماند و دندان‌های دیگر نیز طرف فضاهای خالی حرکت کنند این موضوع علاوه بر به هم ریختگی دندان‌ها باعث نهفته ماندن برخی از دندان‌های دائمی نیز می‌شود. به این صورت نظم کل دندان‌ها بهم ریخته و بر روی فک نیز تأثیر می‌گذارد.


مطالعه بیشتر:

ارتودنسی پیشگیری

رادیوگرافی در دندانپزشکی کودکان

مشکلات بعد از شکستن دندان

3 thoughts on “علل ناهنجاری فک در کودکان

  1. پسرم توی حادثه زمین خورد و باعث شد دوتا از دندون هاش بشکنه و نشه براش کاری کرد و از دستش داد زیر نظر متخصص دندانپزشکی کودکان براش فضانگهدارنده تجویز شد که از بهم ریختگی دندان هاش جلوگیری شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *