علل ایجاد تورم لثه در نوزادان

علل ایجاد تورم لثه در نوزادان | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

بررسی علل ایجاد تورم لثه در نوزادان

در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان علل ایجاد تورم لثه در نوزادان را مورد بررسی قرار می دهیم.

دندان درآوردن

فرآیند رویش دندان‌ها در نوزادان ممکن است از سن شش ماهگی شروع شده و تا حدود ۳۰ ماهگی ادامه یابد تا اینکه کودک دارای ۲۰ دندان شیری شود. پس از بیرون زدن دندان از لثه، تورم ناشی از رویش دندان فروکش می‌کند. از علائم طبیعی دندان درآوردن می‌توان به افزایش میزان بزاق و خارج شدن آن از دهان، تب خفیف، کج خلقی، از دست دندان اشتها، بی‌خوابی، کشیدن مکرر گوش‌ها و قرار دادن انگشتان و اسباب بازی‌ها در دهان اشاره کرد.

التهاب لثه

هنگام رویش دندان‌ها معمولا به این دلیل که دندان، لثه را شکافته، تورم لثه بسیار کمی را به همراه خواهد داشت. اما در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان، این تورم و قرمزی می‌تواند تشدید شود و منجر به بیماری التهاب لثه شود که با افزایش سطح بهداشت دهان، معمولا فروکش می‌کند.

تروما

تروما (Trauma) به معنای ضربه ناگهانی است که به دندان‌ها وارد‎ می‏‌شود . هر گونه زمین خوردن یا آسیب دیدگی که به دندان وارد شود می‌تواند باعث تورم لثه شود.

سایر علل تورم لثه در نوزادان

موارد زیر هر چند خیلی شایع نیستند، اما از دلایل دیگر تورم لثه در نوزادان به حساب می‌آیند:

التهاب لثه هرپس اولیه (Primary Herpetic Gingivostomatitis)

این بیماری توسط یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود و در کودکان شایع است. این عفونت معمولاً کودکان زیر شش سال را درگیر می‌کند و ممکن است نوزادان را نیز مبتلا کند. از علائم آن می‌توان به تورم شدید لثه( گاهی همراه با خونریزی ) و تب اشاره کرد.

افزایش حجم لثه مرتبط با دارو (Drug-induced gingival overgrowth)

داروهای خاص مانند سرکوب کننده‌های ایمنی (سیکلوسپورین) و ضد تشنج‌ها (فنی توئین) نیز ممکن است باعث تورم لثه شوند.

زمان گرفتن پستانک از نوزاد | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

موارد تورم لثه طبیعی نوزادان

تورمی که در اثر دندان درآوردن بوجود آید به عنوان تورم طبیعی شناخته می‌شود. این تورم در محلی از لثه اتفاق می‌افتد که دندان در آستانه بیرون زدن از لثه است. در این زمان، هنگام لمس کردن محل رویش دندان می‌توانید یک توده سخت را احساس کنید.

نکات زیر نمایانگر تورم طبیعی ناشی از رویش دندان‌ها در نوزادان می‌باشد:

  • هنگام دندان درآوردن کودک، لثه‌ها معمولا حساس و متورم هستند.
  • لثه‌ها ممکن است به صورت توده‌ای از بافت نرم و قرمز نمایان شوند.
  • دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس انگشت خود را روی لثه به آرامی حرکت دهید تا برآمدگی یا برجستگی جوانه دندانی را احساس کنید، که این نشان دهنده محل جوانه زدن دندان در لثه است.
  • دندان‌هایی که اندکی رویش کرده و از لثه بیرون زده باشند، مانند تکه‌های کوچک مروارید نمایان می‌شوند. اطلاع از زمانبندی مراحل رویش دندان‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید چه زمانی باید انتظار تورم طبیعی لثه‌ها را داشته باشید.

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |

تورم غیر طبیعی لثه در نوزادان

شرایط زیر ممکن است باعث ایجاد تورم نامتعارف یا غیر عادی لثه در نوزادان شود:

  • گاهی ممکن است تورم به صورت گرد و شفاف در محل رویش دندان ظاهر شود که به عنوان کیست رویشی شناخته می‌شود و معمولا این تورم، ناشی ازتجمع مایعات می‌باشد.
  • خون ممکن است در اطراف دندان در حال رویش جمع شده و باعث ایجاد تورم به رنگ بنفش یا رنگی متمایل به آبی روی لثه شود که به آن هماتوم رویشی گفته می‌شود.
  • بهتر است در صورت مشاهده کیست یا تورم لثه به پزشک مراجعه نمایید. البته جای نگرانی وجود ندارد و در بیشتر موارد بی‌خطر است. کیست معمولاً خود به
  • خود تخلیه و دندان رویش می یابد. در موارد اندکی ممکن است پزشک کیست را تخلیه کند تا دندان در معرض دید قرار گیرد.

شرایط دیگری نیز وجود دارد که برای تورم لثه باید به پزشک مراجعه شود.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

راه های بستن فاصله بین دندان ها

علل اهمیت جرم گیری دندان کودک

خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *