علل اهمیت جرم گیری دندان کودک

علل اهمیت جرم گیری دندان کودک | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

بررسی علل اهمیت جرم گیری دندان کودک

فرزندان شما در ماه‌های اول زندگی بیشتر از شیر مادر مصرف می‌کنند. با شروع دندان درآوردن، شیر و مواد غذایی دیگری که کم کم به آن اضافه می‌شود، پلاک دندان را تشکیل می‌دهد و همین امر، جرم‌ گیری دندان کودک را ضروری می‌کند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان علل اهمیت جرم گیری دندان کودک را مورد بررسی قرار می دهیم.

عوارض جرم گیری نکردن دندان کودکان

برخی والدین فکر می‌کنند باتوجه به اینکه دندان فرزندشان شیری و موقتی بوده، نیازی به جرم گیری دندان کودک نیست. اما ممانعت از جرم گیری دندان‌های کودکان عوارض متعددی را به همراه دارد.

در آینده باید مبالغ بیشتری را صرف دندانپزشکی کنید

عدم جرم‌گیری دندان کودک، سبب مشکلاتی چون پوسیدگی، بیماری‌های لثه و ناهنجاری‌های فک و دندان می‌شود. در نتیجه شما مجبور هستید هزینه‌های بسیار بیشتری را برای بهبود این بیماری‌ها پرداخت کنید. پس پیشگیری بهتر از درمان است.

تشخیص بیماری‌های دهان و دندان به تأخیر می‌افتد

جرم گیری دندان کودک به‌صورت منظم و مستمر باعث می‌شود در صورت وجود ناهنجاری در دندان‌ها یا فک کودک شما، در زمان مناسب تشخیص داده شود. در صورتی که جرم‌گیری انجام ندهید، این تشخیص به تأخیر افتاده و ممکن است بر روی شدت ناهنجاری‌ها و طول و هزینه درمانشان مؤثر باشد.

بیماری‌های لثه در کمین کودک شماست

در صورتی که تراکم رسوبات و جرم در اطراف لثه زیاد باشد، موجب بیماری‌هایی از جمله عفونت، التهاب، خونریزی و تحلیل لثه می‌شود. جرم‌گیری دندان کودکان از به وجود آمدن این تراکم جلوگیری می‌کند. اهمیت پیشگیری از این عوارض سبب می‌شود جرم گیری دندان به یک عمل مهم برای سلامت دهان و دندان کودکان تبدیل شود. همچنین جرم گیری دندان کودک تأثیر زیادی بر خوشبو شدن دهان او و رشد توانمندی‌های گفتاری‌اش دارد.

چگونگی انجام جرم گیری دندان کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

عوامل شکل گیری جرم در دندانهای کودکان

پیش از این دلیل کلی تشکیل پلاک و جرم بر دندانها توضیح داده شد. اما برخی عوامل می‌توانند تشکیل پلاک و جرم را تشدید کرده و سرعت ببخشند. در ادامه مقاله به مهم‌ترین این عوامل اشاره شده است.

تغذیه نامناسب

به‌طور کلی تغذیه مناسب موضوع مهمی است که بر روند رشد کودک تأثیر می‌گذارد؛ اما تأثیر تغذیه بر دندان کودکان بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، مصرف مواد قندی و چسبناکی مثل پاستیل، آدامس و آبنبات باعث می‌شود که جرم‌ها زودتر و بیشتر روی دندان کودکتان تشکیل شوند. از طرف دیگر مصرف میوه و سبزیجات اثر عکس دارد و کودکانی که میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند، زودتر دچار جرم دندان می‌شوند.

بیماری‌ های دهان و دندان

از آنجایی که باکتری‌های دهانی در ایجاد جرم دندان تأثیر دارند، بیماری‌های دهان و دندان که این باکتری‌ها را افزایش می‌دهند، در تسریع روند تشکیل جرم مؤثر هستند. بیماری‌هایی چون پوسیدگی دندان، خشکی دهان و التهابات لثه.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

درواقع مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تسریع‌کننده تشکیل جرم، این مورد است. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان تا حد زیادی رسوبات را کاهش داده و موجب از بین رفتن پلاک دندان می‌شود. در صورتی که کودک شما از این کار خودداری کند، پلاک سخت‌تر شده، به جرم تبدیل می‌شود و دیگر استفاده از مسواک و نخ دندان برای حذف آن فایده‌ای ندارد.

میزان درد جرم گیری دندان کودک

به‌طورکلی جرم گیری فرایند چندان دردناکی نیست. البته جرم گیری عمیق کمی درد دارد که هنگام این عمل نیز از بی‌حسی موضعی استفاده می شود و کودک شما هیچ دردی احساس نمی‌کند. از طرف دیگر باتوجه به اینکه معمولاً دندان کودکان جرم‌ کمتری دارد، فرایند جرم گیری دندان‌های آن‌ها زودتر تمام می‌شود.

همانطور که می‌دانید اکثر کودکان به این دلیل که با دندانپزشکی آشنایی ندارند، این محیط برایشان غریب و ترسناک به نظر می‌رسد که با مراجعه منظم به دندانپزشکی در بیشتر مواقع این ترس به اشتیاق تبدیل می‌شود.

پیشگیری از ایجاد جرم بر دندان کودکان

استفاده منظم و صحیح از مسواک و نخ دندان: استفاده روزانه سه تا چهار بار از مسواک و نخ دندان تا حد زیادی از تشکیل رسوبات و پلاک جلوگیری می‌کند.
کاهش یا قطع مصرف برخی مواد غذایی ناسالم: مواد غذایی که دارای رنگ‌های مصنوعی یا اسید هستند، احتمال ایجاد پلاک و جرم را بالا می‌برند‌‌. به عنوان مثال نوشابه‌های گازدار، آبنبات و شکلات‌ها، لواشک، چای و قهوه جزو موادی هستند که تشکیل پلاک را تسریع می‌کنند.
چکاپ دوره‌ای و مراجعه به دندان‌پزشکی: در صورتی که به صورت منظم و مستمر برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید، هشدارهای لازم برای پیشگیری را به شما خواهد داد.

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |

مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

نکاتی مهم درمورد کشیدن دندان شیری

عوارض کج شدن دندان های شیری