سندرم پوسیدگی های دندانهای شیری

سندرم پوسیدگی های دندانهای شیری | دندانپزشک کودکان اصفهان

سندرم شیشه شیر یا سندرم پوسیدگی های دندانهای شیری چیست؟

در این مطلب از سایت دکتر اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان در رابطه با سندرم شیشه شیر یا سندرم پوسیدگی های دندانهای شیری توضیح خواهیم داد. اسم دقیق آن سندرم شیشه شیر است و در برخی جاها از آن به عنوان سندرم زودرس پوسیدگی های دندانهای شیری یاد می شود. سندرم شیشه شیر برای پوسیدگی های خیلی شدید دندان های شیری مخصوصا دندانهای قدامی در سنین خیلی پایین اطلاق می شود.
یعنی کودک زیر ۲ است و دچار پوسیدگی های شدید دندان های شیری ، علی الخصوص دندان های قدامی شیری شدند.

بررسی علل سندرم شیشه شیر

زمانی که کودکان از شیشه شیر استفاده می کنند یا از سینه مادر تغذیه می شوند. در طول روز یا شب تا صبح ، این احتمال خیلی بالاست که پوسیدگی های شدید روی طوق دندانهای قدامی شیری دیده شود و چون پدر مادر های عزیز اطلاعات کافی ندارند و آگاه نیستند که دندان های شیری هم باید مسواک زده شود. دندانها در سنین پایین دچار پوسیدگی ها ی شدید می شوند. و بافت دندان ها به سرعت از بین می رود.
در اغلب موارد پوسیدگی دندان کودکان به مرحله ای می رسد که پدر مادرها بر این باورند که دندان به صورت پوسیده رویش کرده است ! علت این باور از آنجا ناشی میشود که والدین هر از گاهی دندان را می بینند. و زمانی که دندان یک میلی رویش پیدا می کند تا رویش میلیمتر بعدی ، همان میزان دندان بیرون آمده پوسیده و خورد می شود.

به همین علت است که پدر مادرها می گویند دندان به صورت پوسیده رویش کرده است. و این مورد نشان دهنده ضعف شدید بهداشت دهان است که دندان در مرحله رویش شروع به پوسیدگی می کند. به این اختلال سندرم شیشه شیر اطلاق میشود و متاسفانه کودکانی که دچار این سندرم میشوند . در سنین زیر ۲ یا ۲٫۵ سال با ابسه های شدید دندان روبرو شده و به ناچار به پزشک مراجعه می کنند.

 صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان

درمان سندرم شیشه شیر

پر واضح است که برای درمان دندانهای کودک زیر ۲ سال قادر نیستیم کودک را کنترل کنیم. همچنین برای انجام درمانهای دندان پزشکی ناچاریم از ابزار های دندانپزشکی خیلی تیز و برنده استفاده کنیم . بدیهی است که اگر کودک کنترل نشود ممکن است آسیب های ناخواسته به صورت و یا داخل دهان کودک وارد شود. در چنین شرایطی متاسفانه این کودکان راهی اتاق عمل می شوند تا دندان های آنها ترمیم و یا در برخی موارد کشیده شود. حتی برای کشیدن یک دندان عفونی که زمان زیادی نمی برد، چاره ای جز بیهوشی یا سدیشن نداریم.

پوسیدگی ناشی از شیشه شیر

 

روشهای پیشگیری سندرم شیشه شیر

جهت پیشگیری از این موارد، بهتر است کودک از همان زمانی که به دنیا می آید. بهداشت دهانی آن کنترل و بدقت رعایت شود. ممکن است تا یک مدت کودک هیچ دندانی نداشته باشد. اما تا زمان رویش دندان ها، داخل دهان کودک باید تمیز باشد تا رویش دندان ها در محیط دهانی تمیز اتفاق بیفتد . چراکه رویش دندانهای شیری در محیط دهانی پر از باکتری و الودگی ، می تواند موجب شروع و گسترش پوسیدگی های پیشرونده شود.

اگر والدین به این موضوع آگاه باشند. از همان روز اول گاز استریل تهیه کرده و هر بار کودک شیر میخورد . چه در طول روز چه در شب ، با یک گازاستریل نرم و نمناک ، دهان کودک را تمیز می کنند. و بلافاصله دو جرعه آب به کودک می نوشانند .
در صورت انجام مراحل مذکور ، میتوانید اطمینان حاصل کنید که دندان های شیری فرزندتان داخل دهان تمیز رویش می کنند که عاری از میکروب های پوسیدگی زا است.
از طرفی دیگر گفتنی است در صورت رعایت بهداشت دهانی در نوزادان ، شاهد خواهیم بود که اختلالات گوارشی ناشی از استفاده از شیر ، به صورت چشمگیری کاهش می یابد. زیرا شیر داخل بافتهای دهانی باقی نمی ماند و شسته میشود . در اینصورت شاهد کاهش چشمگیر ریفلاکس های خاص که کودک در دوران نوزادی دارد ، نیز خواهیم بود .


مطالعه بیشتر:

ترمیم دندان شکسته کودک

آسیب های دندانی ناشی از تروما

مراقبتهای لازم در شکستگی دندان

1 thought on “سندرم پوسیدگی های دندانهای شیری

  1. نکته ای که گفته شد استفاده از گاز استریل برای من خیلی کاربردی بود و هر بار توی تایم شب شیردهی داشتم اول با گاز دهن دخترمو تمیز می کردم و بعد اب شیشه شیر یه مقدار بهش اب می دادم و باعث شد اصلا دندان های توی زمانی که شیر میخورد دچار پوسیدگی نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *