زمان کشیدن دندان لق کودک

زمان کشیدن دندان لق کودک | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

بررسی زمان کشیدن دندان لق کودک

در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان زمان کشیدن دندان لق کودک را مورد بررسی قرار می دهیم. هر چقدر هم که وسوسه انگیز باشد، کشیدن دندان لق کودک توصیه نادرستی است. از آنجایی که درست صحبت کردن یا غذا خوردن دشوارتر است، والدین اغلب بر این باورند که کشیدن دندان لق به نفع فرزندان است. گذراندن ترفندهایی که برای کشیدن دندان لق استفاده می‌شود تقریباً یک آیین است.

کشیدن دندان لق به طور بالقوه مضر و دردناک است. دلایل متعددی برای لق شدن دندان‌ها وجود دارد. کشیدن دندان به دلیل آسیب گاهی باعث درد، خونریزی بیش از حد و آسیب دائمی ‌احتمالی می‌شود. بهترین کار این است که بگذارید یک دندان لق پس از آماده شدن بیفتد. حتی اگر لق شدن دندان کودک باعث استرس یا حساسیت می‌شود، بهتر است آنها را مجبور نکنید. دندان شبیه به پیچ در دیوار است. اگر با انبردست کشیده شود، قسمتی از دیوار با آن بیرون می‌آید. اما با بازکردن آرام آن، دیوار آسیب کمتری می‌بیند. لثه‌ها و بافت همبند، دندان‌ها را در موقعیت خود نگه می‌دارند.

چگونگی فرآیند افتادن طبیعی دندان‌های شیری

هنگامی‌که دندان‌های دائمی ‌یا بزرگسال شروع به بیرون آمدن می‌کنند، دندان‌های شیری آماده می‌شوند تا از مسیر خارج شوند. این زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های دائمی ‌ریشه‌های شیری را بگیرند. دندان دائمی ‌شروع به جذب ریشه دندان بالا می‌کند در حالی که دندان شیری را به سمت بالا فشار می‌دهد. تقریباً شش ماه طول می‌کشد تا دندان دائمی‌ تمام ریشه دندان شیری را جذب کند.

سپس دندان‌های شیری لق می‌شوند تا زمانی که از بین بروند. اغلب کودکان از حدود ۶ سالگی شروع به از دست دادن دندان می‌کنند. ابتدا دندان‌های جلویی می‌افتند. دندان‌های آسیاب (دندان‌های بزرگ‌تر در پشت دهان) معمولاً در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی می‌افتند.

کمک به افتادن دندان شیری

در این مرحله، تنها چیزی که دندان کودک را نگه می‌دارد، بافت لثه است. سپس دندان شیری آماده افتادن می شود. ابزارهایی برای حمایت از روند و تشویق دندان لق برای افتادن وجود دارد. دندانی که ۹۰ درجه بدون درد بپیچد آماده برداشتن است. در آن زمان، اعمال فشار ملایم برای درآوردن دندان کودک قابل قبول است. اگر کودک درد را تجربه کرد، دست از کار بکشید و یکی از این پیشنهادات را امتحان کنید.

  • کودک را تشویق کنید تا با زبان خود دندان را تکان دهد.
  • از کودک بخواهید کمی‌ سیب بخورد. فشار گاز گرفتن به آن احتمالاً باعث می‌شود که دندان از لثه خارج شود.
  • از کودک بخواهید دندان‌های خود را مسواک بزند یا نخ دندان بکشد تا جداشدگی تحریک شود.
  • اگر کودکی از شما بخواهد دندانی را که دردی ایجاد نمی‌کند بردارید، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند دست‌های خود را بشویید، یک حوله کاغذی روی دندان بگذارید و به آرامی‌آن را فشار دهید. اگر آماده جدا شدن باشد بیرون می‌آید.
  • دندان آماده برای برداشتن خون کمی ‌دارد یا اصلا خون ندارد و بدون درد است. اگر کودک شکایت می‌کند که با دست زدن به دندان درد می گیرد، محکم در حفره قرار دارد یا فقط تا حدودی لق شده است، از کشیدن دندان لق خودداری کنید.

ترتیب افتادن دندان شیری کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

از دست زدن به بافت لثه بعد از افتادن یا کشیدن دندان خودداری کنید

پس از افتادن یک دندان، یک تکه از بافت لثه گاهی اوقات معلق می‌ماند. کشیدن بافت سالم لثه دردناک و خطرناک است. اجازه دهید بافت به طور طبیعی بریزد. مطمئن شوید که کودک روزانه مسواک و نخ دندان بکشد تا لثه‌های سالم و تمیزی داشته باشد. نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و خوردن باعث جدا شدن لثه می‌شود. اگر کودک را آزار می‌دهد یا برای مدت طولانی در اطراف آویزان است، با دندانپزشکی کودکان تماس بگیرید.

لق شدن دندان‌های دائمی

اگر کودکی دندان دائمی ‌دارد که به دلیل دندان قروچه شبانه، نیش بد یا هر دلیل دیگری لق شده است، فوراً با دکتر دندانپزشک اطفال تماس بگیرید تا مشکل را مشخص کرده و راه حل ارائه دهند. از کودک بخواهید غذاهای نرم بخورد و با طرف مقابل دهان غذا بجود. به جای نخ دندان کشیدن و مسواک زدن، ناحیه مورد نظر را به آرامی ‌بشویید تا تمیز بماند. به کودک بگویید که دندان را تکان ندهد. اگر رباط‌ها یا استخوانی که آن را در جای خود نگه می‌دارد آسیب دیده باشد، بازی با دندان باعث شل شدن آن می‌شود.

لزوم مراجعه منظم به دندانپزشک کودکان

معاینات معمول دندانپزشکی زمانی که کودکان ۶ ساله، ۷ ساله و ۸ ساله هستند این امکان را می‌دهد که مطمئن شوند که پوسیدگی ندارند و در مورد عادات غذایی سالم بیاموزند. هنگامی‌که دندان‌های دائمی ‌شروع به رویش می‌کنند، نحوه رشد بایت کودک و اینکه آیا ارتودنسی اولیه ضروری است را مشاهده می‌کنند. اشعه ایکس به ردیابی رشد و نمو دندان‌ها و ارزیابی سطوح بین دندان‌ها کمک می‌کند. به همین دلایل باید مراجعه نظم به دندانپزشک اطفال را در برنامه سالانه خود قرار دهید.

عوارض بزور کشیدن دندان‌های شیری کودک

گاهی اوقات دندان‌ها به این راحتی که ما امیدواریم نمی‌افتد. بنابراین شاید لازم باشد اقدام کرده و خودتان دندان را بکشید. توصیه می‌کنیم خودتان دندان‌ها را بیرون نکشید. توصیه کلی این است که بهتر است منتظر بمانید تا دندان خودش بیفتد و به زور آن را بیرون نیاورید. در این صورت، کشیدن دندان کودک شما در صورت آماده نبودن، انواع و اقسام خطرات را به همراه دارد. کشیدن دندان شیری به زور توسط خودتان می‌تواند مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد.

  • خونریزی بیش از حد ایجاد کند که واقعاً نمی‌خواهید با آن دست و پنجه نرم کنید و همچنین خطر ناراحت کردن فرزندتان را دارد.
  • باعث آسیب به بافت لثه می‌شود که می‌تواند مشکلاتی را در زندگی بعدی ایجاد کند و روزی ثابت شود که مشکل بزرگی برای رفع آن دارید.
    عفونت ایجاد کند. عفونت نه تنها می‌تواند به لثه‌ها آسیب برساند، بلکه می‌تواند باعث درد شدید کودک شما نیز شود. درد معمولاً اولین علامت عفونت دهان است و باز هم برای درمان عفونت باید هزینه زیادی خرج کنید.
  • لطفا توجه داشته باشید که اگر کودک شما درد در دهان خود دارد، لطفا بلافاصله با دندانپزشک کودکان تماس بگیرید. درد یعنی چیزی اشتباه است. هر چیزی که باعث این درد شود هرگز خودش التیام پیدا نمی‌کند و باید درمان شود.

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

دلایل دیر افتادن دندان شیری

مزیت انواع دهانشویه آنتی باکتریال

نحوه شستن دهان بعد از کشیدن دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *