روش های عصب کشی دندان شیری

روش های عصب کشی دندان شیری | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی روش های عصب کشی دندان شیری

در این مطلب از سایت دکتر اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان روش های عصب کشی دندان شیری را مورد بررسی قرار می دهیم. عصب کشی دندان شیری کودکان به دو صورت انجام می گیرد.

پالپوتومی (Pulpotomy):

در مواردی که پوسیدگی محدود به بخش بالای پالپ باشد، معمولاً از این روش برای درمان استفاده می‌شوددرمان و خارج کردن عصب تاج است . دراین حالت فقط بافت پالپی تاج دندان خارج می گردد .

پالپکتومی (Pulpectomy) :

در صورتی که بافت پالپ در کل ساختار ریشه دندان دچار عفونت شده باشد، ممکن است لازم شود از پالپکتومی برای بیمار استفاده شود. درمان و خارج کردن عصب تاج و ریشه دندان است .در این روش بافت پالپی ریشه‌های دندان نیز خارج می‌گردد.

عده ای تصور می کنند تا زمانی که دندان شیری درد نداشته باشد نیازی به عصب کشی ندارد در صورتی که این تصور اشتباه است . در خیلی از موارد پوسیدگی دندان به نظر والدین سطحی به نظر می رسد اما بعد از معاینه توسط دندان پزشک و تهیه رادیوگرافی های مورد نیاز مشخص می شود که پوسیدگی پیشرفت کرده و ناحیه عصب دندان شیری را نیز درگیر کرده است. موارد متعددی مشاهده می شود که دندان کودک دچار آبسه مزمن شده است اما چون کودک درد نداشته والدین به دندان پزشکی مراجعه نکرده اند . بنابراین دقت داشته باشید صرفا نداشتن درد معیار درگیر نبودن عصب دندان نیست.

علل موفق نبودن عصب کشی دندان کودکان

باریک بودن کانال های دندان :

هنگامی که کانال های دندان باریک باشد امکان دارد بعضی از کانال های دندان توسط دندان پزشک شناسایی نشوند.

عفونت دوباره کانال های دندان :

کانال های دندان به دلایلی مانند استفاده از روکش نامناسب یا تاخیر در استفاده از روکش ، ایجاد پوسیدگی جدید در دندان ، ابتلا به بیماری‌های پیشرفته لثه ، ایجاد شکستگی یا ترک‌خوردگی دندان ممکن است دوباره دچار عفونت شوند.

دلایل عصب کشی دندان شیری | دندانپزشک کودکان اصفهان

نکات مورد توجه قبل از عصب کشی دندان در کودکان

قبل از این که دندانپزشک به طور قطع تصمیم به عصب کشی دندان کودک شما بگیرد باید موارد زیر را بررسی کند تا متوجه شود که باید ریشه دندان را درمان کند یا دندان شیری را بکشد .

• سن کودک
  • موقعیت دندان آسیب‌دیده
  • حال عمومی کودک
  • میزان آسیب یا عفونت
  • زمان افتادن طبیعی دندان شیری
  • تحت تأثیر قرار گرفتن لثه یا استخوان

عوارض عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان مانند هر درمان دیگری عوارض و مشکلات خود را دارد . هنگامی که به عصب کشی دندان کودکان فکر می کنید احتمالا یک درمان دردناک که بهبود آن نیاز به زمان زیادی دارد در ذهنتان مجسم می شود . خوش بختانه این فرایند همیشه به اندازه ای که انتظار می رود دردناک نیست وخیلی اوقات کودک پس از آن می تواند به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد. عصب کشی دندان عبارت است از پاک سازی و درمان منطقه ی اطراف ریشه دندان که ممکن است با درد ، تورم وعفونت همراه باشد. برای کاهش عفونت می توان از آنتی بیوتیک استفاده کرد.

از عوارض دیگر عصب کشی دندان کودک بالا رفتن ضربان قلب و لرزش دست ها است . در صورتی که در حین عصب کشی از بی حسی موضعی استفاده شود ، ممکن است این عارضه به وجود بیاید به همین دلیل در اکثر موارد به والدین عصب کشی دندان کودکان بدون بیهوشی توصیه می شود . علاوه بر موارد گفته شده باز نگه داشتن دهان در طی عصب کشی می تواند موجب خشکی و درد در مفصل فک شود و کودک تا چند روز در حین باز و بسته کردن دهان دچار مشکل شود.

استفاده از بی حسی در حین عصب کشی علاوه بر بالابردن ضربان قلب باعث می شود لب یا زبان برای مدتی بی حس باقی بماند زیرا در اثر تزریق داروی بی حسی یکی از اعصاب آسیب می بیند البته جای نگرانی نیست زیرا این حالت موقتی است و پس از مدتی برطرف می شود . این بی حسی بیشتر در فک پایین زخ می دهد.

از دیگر اتفاقاتی که در حین عصب کشی ممکن است رخ دهد شکسته شدن ابزار است . گاهی اوقات به دلیل خمیده یا کج بودن کانال ریشه یا مسدود شدن آن به دلیل رسوب کلسیم یا مواد قبلی که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار گرفته اند یکی از ابزار هایی که برای عصب کشی دندان کودک و پاکسازی کانال ریشه استفاده می شود درون کانال ریشه شکسته می شود که مشکل خاصی نیست و می توان آن را خارج کرد . عوارض مهمی که برای عصب کشی دندان کودکان می توان نام برد تأثیر منفی بر استحکام دندان است . امروزه اکثر دندانپزشکان عقیده دارند که عصب کشی دندان کودکان زیر ۱۰ سال تأثیر منفی بر استحکام دندان های آن ها دارد .

نکات مراقبتی بعد از افتادن یا کشیدن دندان شیری

سن مناسب انجام فلوراید تراپی