دلایل خراب شدن دندان کودک شیرخوار

دلایل خراب شدن دندان کودک شیرخوار | دکتر فرنوش پیکانپور | بهترین دندانپزشک کودک اصفهان

بررسی دلایل خراب شدن دندان کودک شیرخوار

در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان دلایل خراب شدن دندان کودک شیرخوار را مورد بررسی قرار می دهیم. وقتی کودکان شیرخوار دچار پوسیدگی های وسیع دندانی باشند به دلیل سن کم کودک درمان دندانها مشکل می باشد. در این شرایط ناچار هستیم در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی دندانهای کودک را درمان کنیم. مسلما پیشگیری از پوسیده شدن دندان های کودک شیر خوار کیفیت زندگی کودک را تغییر داده و باعث آرامش خاطر والدین می گردد.

شیرخوردن شبانه کودک

اصلی ترین و مهم ترین عامل پوسیده شدن دندانها در سنین کم شیرخوردن شبانه کودک بعد از یک سالگی است. بعد از یکسالگی کودک نباید شب ها شیر بخورد. چون شیر تا صبح در اطراف دندانها تجمع می کند و با ایجاد محیط اسیدی باعث پوسیده شدن دندانهای کودک می گردد. فرقی ندارد شیری که کودک می خورد شیر مادر باشد یا شیر خشک چون در هر دو حالت پوسیدگی ایجاد خواهد شد.

بعد از یک سالگی باید شب قبل از خواب کودک به مقدار کافی شیر و یا غذای مخصوص خود را خورده باشد و بعد از آن دندانهای کودک تمیز شود و سپس بخوابد‌. شب تا صبح فقط می تواند آب بخورد و صبح دوباره تغذیه با شیر یا هر غذای مخصوص کودک شروع می شود. از شیر گرفتن کودک مسلما برای والدین از نظر احساسی و عملی مشکل است ولی باید در نظر داشته باشید که این کار به صلاح کودک و در راستای سلامتی او می باشد.

نوشیدن مایع شیرین

لازم به ذکر است هر مایع شیرین شده مثل چای نبات، چای شیرین، آب میوه ها وقتی در شیشه ریخته شود و به کودک بالای یکسال داده شود باعث پوسیده شدن دندانهای کودک می شود.

مسواک زدن مرتب

باید دندانهای کودک با مسواک انگشتی روزی دوبار تمیز شود و علاوه بر آن دندانهای کودک با گاز مرطوبی که به دور انگشت پیچیده شده یا حوله کوچکی که فقط برای این کار است و مرطوب شده است بعد از شیر خوردن یا استفاده از مایعات شیرین تمیز شود. اگر بعد از شیر خوردن به کودک کمی آب داده شود هم در پیشگیری از پوسیدگی موثر است.

روشهای درمان خارش دندان شیری | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

عدم استفاده از ظروف مشترک

نکته بعدی عدم استفاده از ظروف مشترک بین کودک و بزرگترهاست یعنی قاشقی که داخل دهان خود برده اید به دهان کودک نبرید. غذای کودک را فوت نکنید. غذایی که داخل دهان خود برده اید یا گاز زده اید به کودک ندهید چون میکروبهای پوسیدگی زا از دهان شما به دهان کودک منتقل می شوند.

دادن قطره آهن

قطره آهن باعث پوسیده شدن دندان کودک نمی شود. ممکن است مصرف قطره آهن دندانهای کودک را رنگی کند و رنگ سیاه روی دندانهای کودک ایجاد کند ولی این تغییر رنگ با پوسیدگی فرق دارد و با یک پالیش ساده توسط دندانپزشک متخصص کودکان برطرف می شود بنابراین پوسیدگی دندان کودک شیرخوار به دلیل مصرف قطره آهن نیست.

علاوه بر موارد ذکر شده کمبود ویتامین دی و برخی بیماریهای سیستمیک مثل رفلاکس معده می توانند موجب افزایش پوسیده شدن دندانها شوند.

بهتر است وقتی دندانهای کودک شما رویش کرد یعنی در حدود یک سالگی کودک توسط دندانپزشک متخصص کودکان ویزیت شود تا توصیه های لازم برحسب شرایط کودک به والدین داده شود.

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

مراحل رویش دندان‌های کودک

نکات مراقبتی برای حفظ مینای دندان

راه های تقویت مینای دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *