خطرات و عوارض تروما دندان در کودکان

خطرات و عوارض تروما دندان در کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی خطرات و عوارض تروما دندان در کودکان

در این مطلب از سایت دکتر اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان خطرات و عوارض تروما دندان در کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم. ترومای دندان همان آسیب خفیف یا شدید به دندان است که باعث ایجاد عوارض مختلفی خواهد شد. این عوارض ممکن است در ادامه شدیدتر و شدیدتر شوند و حتی باعث عفونت های مختلف شوند. اما به طور کلی تروما یکی از نادرترین عوارض دندانی است؛ زیرا فقط در صورت ضربه و وارد شدن نیروی خارجی ایجاد می شود.

به طور کلی درمان تروما بهتر است در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود تا عوارض آن به کمترین میزان خود کاهش یابد. تروماهای دندانی انواع مختلفی دارند. راه درمان تروما دندان توسط پزشک تشخیص داده می شود و پس از بررسی های مختلف، معاینات متنوع و همچنین عکسبرداری های رادیوگرافی، بهترین درمان برای تروما صادر خواهد شد.

تروما دندان هم در بزرگسالان و هم در کودکان می تواند دیده شود. اما در کودکان می تواند با درد بیشتر و همچنین عوارض غیرقابل جبران تر مشاهده شود. علاوه بر این، کودکان معمولاً مشغول بازی، دچار تروماهای مختلف می شوند؛ زیرا آنها مشغول به کاری هستند که تمرکزی برای مراقبت دندان های خود ندارند.

تروما دندان معمولاً غیر قابل پیش بینی است و یکباره اتفاق می افتد. این اتفاق ممکن است بر اثر یک ضربه خارجی توسط یک جسم یا افتادن فرد روی زمین و برخورد دندان به زمین رخ دهد. هرچه ضربه شدیدتر باشد، ترومای ایجاد شده با شدت بیشتری مشاهده خواهد شد. به تبع عوارضی که ترومای شدیدتر ایجاد می کند، بیشتر از یک ترومای خفیف است.

علائم وجود ترومای دندان

علائم بسیار مشخصی برای نشان داده شدن تروما دندان وجود دارند. این علائم ممکن است به مرور زمان باعث کاهش سلامت دهان و دندان شوند. پس بهتر است درمان آنها به سرعت انجام شود. به طور کلی پس از وارد شدن تروما به دندان، آسیب دیدگی در دندان به چند شکل ممکن است دیده شود:

• در برخی افراد تروما دندان به صورت تیرگی ظاهر می شود.
  • در برخی دیگر به صورت خون مردگی در زیر لثه ممکن است مشاهده شود.
  • در برخی دیگر از افراد نیز ممکن است ترومای دندانی باعث خون آلود شدن خود دندان شود.

حال تصور کنید فردی دچار ترومای دندان شده است. در این حالت شاید دردی احساس نکند. پس می توان درد را از علائم قابل چشم پوشی در تروما محسوب کرد. اما ممکن است در برخی تروماها درد بسیار شدید باشد که مشاهده دیگر علایم نیاز هم نباشد. هم در کودکان و هم در بزرگسالان، تروما دندان با علائم تقریباً مشابهی دیده می شود. همانگونه که آسیب های مختلف وارده به دندان که شامل کج شدگی و افتادگی و شکستگی می شود، می توان تشخیص تروما را با همان آسیب ها نیز به ثبت رساند.

خدمات اصلی دندانپزشکی اطفال | دندانپزشک کودکان اصفهان

عوارض تروما در کودکان

تروما در کودکان معمولا با شکایت از درد همراه است. کودکان دندان های بسیار حساسی دارند و معمولاً دندان های شیری مقاومت کمتری نسبت به دندانهای دائمی دارند. در این دندان ها ممکن است تروما باعث جابجایی ریشه و کج شدن آن شود. پس ممکن است در ادامه، دندان دائمی و در آمدن آن با مشکل مواجه شود. از دیگر عوارض تروما می توان به بدخواب شدن کودک و همچنین ناله های ممتد در کودکان زیر سه سال اشاره کرد. البته این عوارض ممکن است در کودکان نسبت به نوع دندان و همچنین سن وی و ضربه وارد شده متفاوت باشد.

می توان عوارض تروما دندان در کودکان را با پیشگیری و درمان مناسب، به حداقل رساند. اما قصه آنجایی سخت می شود که بتوان کودکان را برای مراجعه به دندانپزشک راضی کرد. سعی کنید اگر کودک شما در سنی است که می تواند حرف های شما را بفهمد، با اهدای جایزه و یا صحبت های کودکانه، وی را قانع کنید که به سرعت به دندانپزشک مراجعه کند.

عوارض تروما دندان در بزرگسالان

تروما در بزرگسالان عوارض متنوعی می تواند داشته باشد. دندانی که دچار تروما شده است در بزرگسالان دائمی است و جایگزین کردن آن بدون اعمال جراحی و موارد مختلف مثل ایمپلنت غیر ممکن است. البته ممکن است دندان تروما دیده دچار لق شدگی یا شکستگی شده باشد. در این موارد می توان به صورت کاملاً ساده ولی دقیق، آسیب وارد شده را درمان کرد. عوارض تروما در بزرگسالان همانند عوارض تروما دندان در کودکان مشاهده می شود. البته کمی اختلاف بین این دو وجود دارد.

تروما در بزرگسالان هم با درد همراه است؛ ولی معمولاً افراد بزرگسال می توانند تصمیم بگیرند که به دندانپزشک مراجعه کنند و خودشان این کار را انجام خواهند داد. از طرفی تروما دندان در بزرگسالان ممکن است باعث ایجاد عفونت های مختلف و همچنین بیماریهای غیر قابل پیش بینی شود.

معمولاً بزرگسالان سلامت دهان و دندان کمتری نسبت به کودکان دارند. زیرا در طی سالیان سال استفاده از دندان ها، آسیب های مختلفی به آن وارد شده است و ممکن است رعایت سلامت دهان و دندان در بزرگسالان کمتر دیده شود. این باعث می شود ترومای دندان عوارض شدیدتری در بزرگسالان ایجاد کند.

درمان آبسه دندان کودک

روش های درمان دندان درد کودکان