تشخیص و درمان دندان اضافه در کودکان

تشخیص و درمان دندان اضافه در کودکان | دکتر نجمه اخلاقی | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی تشخیص و درمان دندان اضافه در کودکان

در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان تشخیص و درمان دندان اضافه در کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم.

درمان دندان های اضافه در کودکان

دندان های اضافه میتوانند در فک کودکان مشابه سایر دندان های کودک و گاهی متفاوت از شکل سایر دندان ها طبیعی داخل فک به وجود آیند و رشد کنند. شایع ترین دندان های اضافه در کودکان مزیودنس هست. مزیودنس دندانی است که به شکل مخروطی بین دو دندان قدامی (دندان های خرگوشی شکل) ایجاد می شود و میتواند اختلالاتی را در رویش دندان های دائمی ایجاد کند.

توجه داشته باشید رادیوگرافی های دوره ای که دندانپزشک اطفال از کودک شما درخواست میکند. فقط به دلیل پوسیدگی دندان و تشخیص دندان های نهفته نیست. بلکه این رادیوگرافی ها میتوانند به تشخیص های مهم در مورد تعداد جوانه های دندان کمک شایان توجهی کنند. جوانه های دندان میتوانند به علل مختلفی مانند ژنتیک به دو نیم تقسیم شوند. در واقع دندان های اضافه در دهان کودک میتوانند به دنبال دو نیم شدن یک جوانه دندانی ایجاد شود.

اگر کودک به صورت مرتب تحت نظر دندانپزشک اطفال باشد و چکاپ های دوره ای به صورت منظم انجام شود. این مشکلات زود تر تشخیص داده می شود و در صورت نیاز جراحی انجام می شود تا خارج شود. زیرا در خیلی از مواقع مزیودنس مانع از رویش دندان دائمی، انحراف دندان دائمی و آسیب زدن به دندان های دائمی و در خیلی از مواقع باعث نهفته ماندن دندان مذکور خواهد شد. مورد دیگری که بسیار دیده می شود ادونتوم ها هستند که در قسمت های مختلف دهان دیده می شوند. ادونتوم ها توده هایی هستند که پر از جوانه های دندانی هستند که این جوانه ها شکل نرمال دندان را ندارند و در صورت تشخیص باید هر چه سریعتر خارج شوند.

علل و عوارض دندان اضافه در کودکان | دکتر فرنوش پیکانپور | بهترین دندانپزشک کودک اصفهان

تشخیص وجود دندان اضافه در دهان کودک

اگر دندانی از کودکتان رویش کرده ولی دندان مجاور بعد از مدتی طولانی هنوز رویش نکرده و یا دندان ها بسیار بی نظم، نا مرتب و با فاصله رویش کردند. احتمال وجود دندان اضافه در مسیر رویش نباید دور از ذهن باشد. لازم به ذکر است بهترین و قاطع ترین روش برای تشخیص دندان های اضافه انجام رادیوگرافی و سی بی سی تی CBCT میباشد . این دو مورد در کنار هم مشخص خواهد کرد که دندان اضافه در چه موقعیتی قرار دارد و برای حذف دندان مذکور باید از چه روشی استفاده کرد .

دندانپزشک کودکان با توجه به معاینه دندان های کودک ، بررسی رادیوگرافی و نیز سایر روشهای کمک تشخیصی ، درمان مناسب را پیشنهاد خواهند کرد . اکثر مواقع این دندان های اضافه به دلیل ظاهر غیر نرمال باید خارج شوند و در موارد نادر به دلیل میسینگ دندان اصلی ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد. که دندان اضافه خارج نشده و با کمک درمان های ارتودنسی در جای مناسب خود قرار گیرند.

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

نکاتی برای ترغیب کودکان به کشیدن نخ دندان

روش‌های اصولی استفاده از نخ دندان

نکاتی در مورد نیاز کودک به قطرهٔ آهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *