تشخیص علائم پوسیدگی دندان شیری

تشخیص علائم پوسیدگی دندان شیری | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی تشخیص علائم پوسیدگی دندان شیری

در این مطلب از سایت دکتر اخلاقی، دندانپزشک کودکان اصفهان تشخیص علائم پوسیدگی دندان شیری را مورد بررسی قرار می دهیم. کودکان ۲ تا ۳ ساله، تعداد ۲۰ دندان شیری، ۱۰ دندان در فک بالا و ۱۰ دندان در فک پایین را دارند. این دندان ها از حدود ۶، ۷ ماهگی شروع به رشد میکنند و تا ۳ سالگی کودک کامل می شود. دندان های شیری موقت هستند و بعد از ۵ یا ۶ سالگی کودکی این دندان ها شروع به افتادن میکنند و جا برای رشد دندان های بالغ باز میکنند. با اینکه این دندان ها موقت هستند، اما باید در تمیز نگه داشتن آنها و حفظ سلامت دهان و دندان کوشید. چرا که پوسیدگی دندان شیری در دوران کودکی می تواند روی دندان های بالغ افراد در بزرگسالی تاثیر منفی بگذارند.

یکی از وظایف دندان های شیری کودکان این است که از فضای دندان دائمی کودک که در پشت دندان های شیری قرار دارند، محافظت نمایند. اگر از دندان های شیری به خوبی محافظت نشود، موجب از دست دادن زودهنگام آنها خواهد شد؛ در نتیجه قرارگیری دندان های اصلی را دچار اختلال خواهد کرد.

علائم پوسیدگی دندان شیری

شما به عنوان والد کودک می بایست، نسبت به دندان های شیری کودک خود حساس باشید و با دیدن این علائم به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا پروسه درمان دندان شیری پوسیده را هر چه سریعتر آغاز نمایید.

تغییر رنگ دندان ها

یکی از نشانه های پوسیدگی دندان شیری، تغییر رنگ دندان ها می باشد. البته هر تغییر رنگی را نباید پوسیدگی دندان دانست. دندان های کودک می تواند بر اثر مصرف داروهای مکمل مانند مولتی ویتامین و آهن موجب تغییر رنگ دندان های کودک شود، که با مرور زمان کمرنگ تر خواهد شد. اما برای تشخیص اینکه آیا این تغییر رنگ نشانه پوسیدگی دندان شیری کودک است یا خیر، بهتر است توسط دندانپزشک کودک معاینه شود.

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان | دندانپزشک کودکان اصفهان

سایر عوامل پوسیدگی دندان شیری :

• گریه کردن در زمان جویدن غذا و امتناع از غذا خوردن
  • وجود تورم در گونه های کودک
  • بوی بد دهان که ناشی عفونت های دندانی است
  • متوم شدن لثه ها

دلایل ایجاد پوسیدگی در دندان شیری

• باقی ماندن مواد غذایی، یا مایعاتی غیر از آب در دهان کودک: باقی ماندن شکر و قندهای طبیعی در دهان و بین دندان ها موجب می شود که این مواد به اسید تبدیل شوند و به مرور موجب پوسیدگی دندان شیری کودکان خواهد شد.
  • مینای ضعیف دندان یکی از علل پوسیدگی دندان شیری است.
  • کودکانی که بین خواب از نوشیدنی های شیرین و شیر خشک استفاده میکنند به دلیل باقی ماندن شیرینی آن در دهان کودک موجب ایجاد پوسیدگی دندان شیری می شود.

ترک های مویی در دندان

لکه های سفید روی دندان کودکان نشانه چیست؟

تعداد دندان‌های شیری نوزادان