ترمیم دندان شکسته کودک

ترمیم دندان شکسته کودک | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی روش های ترمیم دندان شکسته کودک

برای درمان شکستگی دندان کودکتان حتما وی را به نزد متخصص دندانپزشک کودک ببرید که در این زمینه مهارت و تجربه داشته باشد. در این مطلب از سایت دکتر اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان به بررسی روش های ترمیم دندان شکسته کودک خواهیم پرداخت.

اگر دندان شیری دچار شکستگی شود تنها دغدغه اصلی ظاهر ناخوشایند آن است. در این مورد دندان به مرور زمان افتاده و دندان دائمی جایگزین آن می شود. بنابراین باید از روش های حفاظتی استفاده کنید. چنان چه سن کودکتان پایین مثلا دو سال است باید برای درمان درد و حساسیت دندانی به دنبال روشی خاص باشید.

چنان چه کودک در سن رشد دندان دائمی است می توان با توصیه دندانپزشک دندان آسیب دیده را کشید. و برای درآمدن دندان دائمی روش مراقبتی انجام داد. اگر دندان آسیب دیده از دندان های دائمی تان باشد باید یکی از شیوه های درمانی جدید زیر را اتخاذ کنید:

  • جایگذاری تاج دندانی
  • فیشور سیلانت دندان
  • استفاده از روکش دندان
  • عصب کشی دندان شیری
  • پر کردن دندان با کامپوزیت یا بانداژ دندان

چرا دندان ترک خورده آسیب می زند؟

گاهی اوقات ترک ایجاد شده بر روی دندان به سمت عصب پیش می رود. در این حالت ترک دندان موقع گاز زدن یا جویدن می تواند آسیب برساند. این گونه ترک ها بسیار ریزاند اما هنگامی که باز شوند منجر به تحریک مغز دندان می شوند. مغز دندان بافتی نرم است که در مرکز دندان قرار می گیرد و دربرگیرنده رشته های عصبی و عروق خونی است. در صورتی که یک ترک تا مغز دندان پیشروی کند دندان نسبت به سردی و گرمی حساس می شود.

ترک دندان می تواند مغز دندان را نیزتحت تأثیر قرار دهد. در این صورت باید از یک سری درمان های مربوط به رشته های عصبی برای حفظ دندان استفاده کرد. برای ترمیم دندان شیری شکسته شده اگر لازم بود عکس رادیوگرافی تهیه کنید تا ترک های دندانی، شکستگی های احتمالی دندان ها ( که شاید از دید والدین محترم به دور بماند ) و … هر چه سریع تر تشخیص داده شده و اقدامات درمانی لازم انجام شود.

بررسی انواع شکستگی دندان شیری

در ادامه انواع شکستگی دندان های شیری را برای شما نام می بریم:

شکستگی دندان های قدامی شیری

این نوع شکستگی ها اکثرا به دلیل تروما یا ضربه اتفاق می افتند. هنگام اعمال ضربه مستقیم به دندان یا زمین خوردن کودک و تماس دندان های وی با زمین،لبه میز،پله ها و… شاهد شکستگی دندان های قدامی شیری می باشیم.

 صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان

شکستگی دندان های خلفی شیری

دندان های آسیای شیری بیشتر اوقات به دلیل جویدن غذاهای سفت و چسبنده مانند: آب نبات، پاستیل، تافی، ته دیگ، هسته میوه ها و سنگریزه های موجود در مواد غذایی مصرفی و… می شکنند.در مورد غذاهایی که کودکتان مصرف می کند دقت کنید تا شاهد شکستگی در دندان های آسیای کودکتان نباشید. دندان های خلفی شیری علاوه بر این که نقش مهمی در جویدن مواد غذایی دارند راهنمای رشد مناسبی برای رویش دندان های دائمی هستند.

دندان های خلفی کودک تا سن ۱۲ سالگی داخل دهان وی باقی می ماند. و نباید زودتر از موعد از دست برود.بعد از شکستن تاج دندان های خلفی شیری فورا نسبت به ترمیم و عصب کشی دندان شیری کودک اقدام کنید. تقریبا در تمام موارد، در صورت شکستن ریشه دندان خلفی شیری، خارج کردن دندان مذکور و استفاده از دستگاه های فضا نگهدار ثابت، امری اجتناب ناپذیر است.

ویژگی‌های ترمیم همرنگ دندان کودکان و معایب آن | دندانپزشک کودکان اصفهان

ترمیم شکستگی دندان جلو کودکان

در صورت شکستگی دندان قدامی شیری در سن پایین باید برای ترمیم آن اقدامات لازم را انجام دهید. تا اعتماد به نفس کودک آسیب نبیند و در گاز زدن مواد غذایی مشکل پیدا نکند. اگر شکستگی دندان قدامی شیری در سنی اتفاق بیفتد که نزدیک به سن لق شدن دندان مذکور و رویش دندان دائمی جایگزین باشد. اگر دندانپزشک کودک تایید کرد نیازی به ترمیم دندان شکسته شده نیست. چنان چه در این شرایط تیزی لبه های شکسته شده ی دندان، کودک را اذیت کرد باید برای برطرف کردن لبه های تیز دندان شکسته شده اقدامات لازم را انجام دهید.

مراقبت های پس از درمان شکستگی دندان

مراقبت های بعد از شکستگی دندان بسته به قدامی یا خلفی بودن، شیری یا دائمی بودن آن فرق دارد. حتما به نکاتی که دندانپزشک کودکتان پس از درمان دندان شکسته می گوید گوش داده و عمل کنید. هنگامی که درمان شکستگی دندان قدامی انجام می شود. بهتر است پس از درمان کودکتان را از گاز زدن مواد غذایی سفت مانند ساندویچ، هویج، سیب، تخمه، بلال و … منع کنید.

در صورتی که درمان شکستگی های موجود در دندان های خلفی و دائمی اتفاق بیفتد دندانپزشک کودک مراقبت های خاصی به شما توصیه می کند. در این شرایط از مصرف مواد غذایی سفت و چسبنده مانند تافی،لواشک،ته دیگ و … خودداری کنید.

 


مطالعه بیشتر:

علل و علائم لب پر شدن دندان شیری

پیشگیری از عصب کشی دندان

راهکارهایی هنگام دندان درآوردن کودک

1 thought on “ترمیم دندان شکسته کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *