اهمیت محافظت از دندان‌های شیری

اهمیت محافظت از دندان‌های شیری | دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر نجمه اخلاقی

بررسی اهمیت محافظت از دندان‌های شیری

دندان‌های شیری، نقش زیادی در سلامت دهان و توسعه صحیح فک و دندان کودکان دارند. این دندان‌ها علاوه بر تأثیر بر راه‌اندازی فرآیند رویش دندان‌های دائمی، در حفظ مکان‌های خالی برای دندان‌های دائمی‌نیز نقش بسزایی دارند. همچنین، دندان‌های شیری به عنوان پله‌ای اساسی برای آموزش رفتارهای بهداشت دهانی به کودکان شناخته می‌شوند. عدم مراقبت از این دندان‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله وجود باکتری‌ها، تجمع پلاک دندانی و در نتیجه بروز التهابات و تخریب دندان شود. در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان اهمیت محافظت از دندان‌های شیری را مورد بررسی قرار می دهیم.

دندان‌های شیری برای رشد فیزیکی، عاطفی و اجتماعی کودک شما مهم هستند. به عنوان یک دندانپزشک اطفال، کار ما این است که مطمئن شویم کودکان از بهترین سلامت دندان از نوزادی تا بزرگسالی برخوردار هستند. با مراقبت‌های مناسب از دندان، پوسیدگی دندان تقریباً به طور کامل قابل پیشگیری است و سلامت دهان و دندان می‌تواند تا پایان عمر باقی بماند.

غذا خوردن

دندان‌های شیری به کودک شما اجازه می‌دهند که غذای خود را بجود و عادات مناسب جویدن و بلع را در خود ایجاد کند. اگر درد دندان ناشی از حفره‌ها باعث شود تا کودک نتواند غذای خود را به درستی بجود، منجر به کمبودهای تغذیه ای در کودک می‌شود.

صحبت کردن صحیح

وجود و قرارگیری مناسب دندان‌های شیری به شکل گیری تلفظ صحیح در حین گفتار کمک می‌کند. این به ویژه در سال‌های اولیه که کودک شما صحبت کردن را یاد می‌گیرد بسیار مهم است.

تراز کردن دندان‌های بزرگسال

در شرایط عادی، دندان شیری در دهان کودک شما باقی می‌ماند تا زمانی که با یک دندان بزرگسال در حال رویش جایگزین شود. دندان‌های دائمی ‌زیر دندان‌های شیری رشد می‌کنند تا زمانی که برای شکستن لثه آماده شوند. دندان شیری به عنوان یک جای نگهدار عمل می‌کند و باعث صرفه جویی در فضا برای تراز مناسب دندان‌های بالغ می‌شود. از دست دادن دندان شیری به هر دلیلی از جمله حفره، ضربه یا وراثت باعث ایجاد فضای خالی می‌شود. این ممکن است منجر به جابجایی دندان‌های دیگر شود و باعث کج شدن دندان‌های بالغ شود.

دلایل عصب کشی دندان شیری | دندانپزشک کودکان اصفهان

عزت نفس

کودکان از ظاهر خود آگاه هستند. دندان‌های کج، بوی بد دهان به دلیل باکتری‌های دهان یا دندان‌های زشت با حفره‌های بزرگ باعث کاهش اعتماد به نفس کودک می‌شود. این می‌تواند باعث شود که او از لبخند زدن یا حضور در عکس یا فعالیت‌های گروهی اجتناب کند. دندان‌های کج یا ناسالم می‌تواند بر کل شخصیت کودک شما تأثیر بگذارد.

سلامت دندان‌های بزرگسالی با نگهداری از دندان‌های شیری

علت اصلی آسیب به دندان‌های شیری، باکتری‌های دهان در غذاها، نوشیدنی‌ها و تنقلات اسیدی است. این آسیب می‌تواند باعث درد و عفونت شود. مینا، سخت ترین ماده در بدن انسان، پوشش خارجی هر دندان را تشکیل می‌دهد. باکتری‌های موجود در این اسیدها مینای دندان را می‌خورند و منجر به ایجاد حفره می‌شوند.

حفره در دندان دائمی با پوسیدگی دندان‌های شیری

حفره‌های بزرگ و آبسه در دندان‌های شیری یک مشکل باکتریایی ایجاد می‌کند که روی رویش دندان‌های دائمی ‌تأثیر می‌گذارد. اگر دندان‌های شیری کودک شما سالم نگه داشته نشوند، دندان‌های دائمی ‌برای همیشه در معرض پوسیدگی و مشکلات دندانی قرار می‌گیرند.

سلامت دندان بر سلامت کلی تأثیر می‌گذارد. پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است. این یک اپیدمی ‌در بین کودکان باقی مانده است. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند به سلامت عمومی‌دهان و دندان کودک آسیب دائمی ‌وارد کند. حتی می‌تواند به طور بالقوه بر رشد اجتماعی، عاطفی و فکری تأثیر بگذارد.

سن مناسب مراجعه به دندانپزشک در کودکان

شما باید مراقبت از دندان‌های کودک خود را در حالی که هنوز در رحم هستند شروع کنید. تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی مادر در دوران بارداری بر ترجیح طعم کودک در طول زندگی برای شیرینی تاثیر می‌گذارد. این ترجیح می‌تواند منجر به سلامت دهان و دندان ضعیف شود که از دوران نوزادی شروع می‌شود.

فرزند شما باید تا اولین سالگرد تولدش یا زمانی که اولین دندانش می‌رسد، به مطب دندانپزشکی کودکان مراجعه کند. هر چه نوزاد زودتر به دندانپزشک کودکان مراجعه کند، بهتر است.

حطرات آسب دیدن دندان‌های کودکان

این می‌تواند برای والدین و همچنین تجربه کودک واقعاً آسیب زا باشد. مطمئن شوید که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه می‌کنید. اگر دندان شیری در اثر ضربه به سمت داخل هل داده شود می‌تواند به دندان بالغ آسیب برساند.

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

مزیت انواع دهانشویه آنتی باکتریال

نحوه شستن دهان بعد از کشیدن دندان

زمان کشیدن دندان لق کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *