آسیب های دندانی ناشی از تروما

آسیب های دندانی ناشی از تروما | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی انواع آسیب های دندانی ناشی از تروما

آسیب های دندانی ناشی از تروما میتوانند از ترک های ساده مینایی تا شکستگی های عمیق و حتی از دست دادن دندان ها متغیر باشند که در این مطلب از سایت دکتر اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان به اختصار به آنها پرداخته می شود.

۱٫ ترک های دندانی

ترک های دندانی بسته به شدت ترومای ایجاد شده و نیز زاویه ترومای وارد شده، متفاوت می باشند. این ترک خوردگی ها به صورت افقی، عمودی، سطحی و عمقی خواهند بود. لازم به ذکر است در صورت بالا بودن شدت تروما، ممکن است بخشی از دندان دچار آسیب جدی شود.

گفتنی است که مصرف مواد غذایی گرم و سرد با هم و یا با فواصل زمانی کوتاه، سبب می شود تا شاهد ایجاد ترک های مینایی در دندانها باشیم. همچنین عادت های نادرست غذایی همچون جویدن یخ از عواملی است که می تواند سبب ترک های مینایی و یا شکستگی مینای دندان شود. لازم به ذکر است دندان قروچه نیز میتواند باعث ایجاد ترکهای عمیق در دندانهای خلفی و قدامی و یا حتی شکستگی در دندانهای مذکور شود.

همچنین لازم به ذکر است که حتی فشار آوردن دندان ها بر یکدیگر می تواند سبب ایجاد سایش و ترک خوردگی دندان ها شود. این ترک ها می توانند آنقدر عمقی باشند که به عصب دندان ها آسیب وارد نموده و سبب ایجاد دردهای بدون علت در زمان مصرف مواد خوراکی گرم و سرد، شیرینی جات و … شوند که در صورت عدم درمان میتوانند باعث ایجاد پوسیدگی های عمیق دندانی شوند. نکته ای که بایستی بدان توجه شود این است که اگر علت شکستگی و آسیب دیدگی، دندان قروچه باشد استفاده از نایت گارد در طول شب ضروری خواهد بود.

 صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان

۲٫ شکستگی های فکی

۳٫ پارگی و صدمات حدی بافتهای نرم دهانی

۴٫ شکستگی های دندانی

شکستگی های دندانی بر چند دسته طبقه بندی می شوند که از حوصله این بحث خارج می باشد. ساده ترین نوع شکستگی، شکستن فقط تاج دندان است که میتواند از لب پر شدن دندان تا شکستن بخش عمده ای از تاج دندان، متغیر باشد. گاهی نیز همراه با شکستگی دندان، با درگیری عصب نیز مواجه می شویم که با توجه به میزان درگیری عصب، طرح درمان مناسب مد نظر قرار می گیرد. همچنین گاهی ممکن است همزمان با شکستن دندان، با شکستگی استخوان و یا با پارگی لثه مواجه شویم. در پاره ای از موارد نیز به دنبال ترومای شدید، شاهد خارج شدن کامل دندان ( همراه با ریشه ) از دهان کودک هستیم.

لازم به ذکر است در زمان شکستگی دندان از هر نوعی که باشد، مراقبت خاصی لازم نیست که انجام شود. تنها کافیست خونسردی خود را حفظ نموده، تکه شکسته شده دندان و یا حتی کل دندانی که کاملا از دهان بیرون افتاده را داخل سرم فیزیولوژی یا شیر انداخته و به اولین مرکز دندانپزشکی کودکان مراجعه بفرمایید.

شکستگی دندانها در اثر حوادث

همچنین از استفاده خودسرانه از کمپرس های گرم و سرد اجتناب کنید. چراکه میتواند باعث افزایش خونریزی یا … شود. بدیهی است آسیب دیدگی به هر میزان که اتفاق افتاده باشد، بایستی بدون اتلاف وقت به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید تا بررسی های لازم انجام شده، میزان آسیب دیدگی مشخص و اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.


مطالعه بیشتر:

پیشگیری از عصب کشی دندان

راهکارهایی هنگام دندان درآوردن کودک

ترمیم دندان شکسته کودک

1 thought on “آسیب های دندانی ناشی از تروما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *