اهمیت استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان

اهمیت استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان | دکتر نجمه اخلاقی | دندانپزشک کودکان اصفهان

بررسی اهمیت استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان

در ادامه این مطلب از سایت دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان اهمیت استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم. مسواک زدن در کودکان باید از زمان رویش دندان یعنی ۶ ماهگی شروع شود اما بهترین زمان شروع بهداشت دهانی، از بدو تولد نوزاد میباشد که بعد از هر بار مصرف شیر در طول روز و شب باید انجام شود. به صورتی که با یک گاز استریل نمناک روی مخاط زبان، سقف دهان، داخل گونه ها کاملا تمیز شود و پس از آن دو جرعه آب جوشیده ولرم شده به کودک داده شود تا تمامی باقی مانده های شیر از داخل دهان کودک پاک شود.

بعد از ۶ ماهگی میتوان با مسواک انگشتی دندان هایی که تازه در حال رویش هستند را تمیز کرد و طبق روال گذشته با گاز استریل نمناک بقیه بخش های دهان را تمیز نموده و بلافاصله دو جرعه آب به کودک داده می شود و همین روال تا یک سالگی ادامه پیدا میکند تا بعد از آن با توجه به سن کودک مسواک معمولی استفاده شود. به همین ترتیب روند مسواک زدن کودک ادامه پیدا می کند. بعد از دو سالگی میتوان از خمیر دندان مخصوص کودکان به میزان بسیار کم (اندازه یک دانه عدس) استفاده کرد. خمیر دندان نباید روی موهای مسواک قرار داده شود و فقط باید موهای مسواک کودک را به خمیر دندان مخصوص کودکان آغشته کرد.

علت استفاده کودکان از خمیر دندان مخصوص

بسیاری از والدین در مورد ضرورت استفاده از خمیر دندان کودکان سوال می کنند و میپرسند چرا نمیتوان از خمیر دندان بزرگسالان استفاده کرد. مساله اصلی میزان فلوراید استفاده شده در خمیر دندان کودکان و بزرگسالان است. کودک به دلیل عدم توانایی کافی در بیرون ریختن خمیر دندان از دهان خود ، ممکن است مقداری از آن را قورت دهد. همچنین طعم تندی که در خمیر دندان بزرگسالان وجود دارد برای کودکان آزار دهنده است. بعد از ۶ الی ۷ سالگی اگر کودک از طعم تندی خمیر دندان بزرگسالان اذیت نشود ، میتواند به مقدارکم از آن استفاده کند.

میزان مجاز استفاده از خمیر دندان در هر بار مسواک زدن

۸۰ درصد بهداشت دهان و دندان به نوع مسواک و نحوه مسواک زدن بستگی دارد و ۲۰ در صد باقیمانده مربوط به نوع خمیر دندان می باشد. در بسیاری از تبلیغات تلوزیونی دیده می شود که تکه ای بزرگ از خمیر دندان را بر روی مسواک می گذارند. لازم به ذکر است این کار نه برای کودکان و نه برای بزرگسالان به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا خمیر دندان به صورت مناسبی روی سطوح تمامی دندان ها پخش نمی شود.

والدین عزیز نیز به دلیل عدم توانایی کودکان در خالی کردن آب دهان به صورت کامل، بهتر است خمیر دندان را به میزان کم داخل موهای مسواک قرار دهند. حتی میتوان مسواک را داخل تیوپ خمیر دندان کرد. تا مقدار کمی از موهای مسواک آغشته به خمیر دندان شود. ( باید خمیر دندان کودک جدا از بقیه اعضای خانواده باشد )

استفاده از خمیر دندان های شیرین برای کودکان

طعم دهنده و شیرین کننده های داخل خمیر دندان کودکان مضر نیست و اکثر آن ها تاییدیه بهداشتی از سازمان دارو و غذا امریکا و انجمن های دندانپزشکی (ADA approve و FDA approve ) دارند. و به طور کلی جای نگرانی نیست. اما سعی کنید به کودکتان آموزش دهید که آب دهان که همراه با خمیر دندان و کف است را به خوبی خالی کند. توصیه می شود روزانه ۴ نوبت مسواک ( قبل و بعد از صبحانه، بعد از ناهار و بعد از شام )زده شود.

نکات مراقبتی در بلعیدن خمیر دندان توسط کودک

اکثر خمیر دندان ها تاییده سازمان غذا و دارو را دارند. اما توصیه می شود حتما قبل از هر کاری خمیر دندان هایی که استاندارد های لازم را دارند انتخاب و خریداری کنید. همان طور که در بخش های قبل اشاره کردیم خمیر دندان باید به میزان بسیار کم بر روی مسواک قرار بگیرد و اگر این کار انجام شود کودک نمیتواند خمیر دندان را ببلعد و خمیر دندان تبدیل به کف می شود.

| صفحه اینستاگرام دکتر نجمه اخلاقی دندانپزشک کودکان اصفهان |


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

نکاتی در مورد نیاز کودک به قطرهٔ آهن

تشخیص و درمان دندان اضافه در کودکان

درمان انواع حساسیت دندانی در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *