التهاب لثه در کودکان و انواع آن

التهاب لثه در کودکان و انواع آن | دندانپزشک کودکان اصفهان

التهاب لثه در کودکان

معمولا در کودکان همزمان با افتادن دندان‌های شیری و رویش دندان‌های دایمی، التهاب لثه ایجاد می‌شود که علت آن گیر کردن مواد غذایی در آن ناحیه است و تا زمانی که دندان در محل صحیح خود قرار نگرفته باید در رعایت بهداشت دقت بیشتری شود.

التهاب لثه در کودکان منشا پلاک های میکروبی بر روی سطح مینا است این میکروب ها و ترشحات می تواند وارد جریان خون شوند و اگر یکی از اندام های بدن ضعیف باشد، باعث مشکلات سیستمی در بدن کودک می شود. لثه سالم محکم بوده و کاملا بر روی استخوان چسبیده است، همچنین در محل تماس با دندان کاملا صاف و دارای لبه تیز می‌باشد.

انواع آن

شایع‌ترین بیماری‌های لثه در کودکان را “ژنژیویت” یا “التهاب لثه” است التهاب لثه در کودکان می‌تواند به سه مدل زیر دیده شود:

• التهاب لثه حاد
  • التهاب لثه مزمن
  • افزایش حجم لثه

علائم التهاب لثه

رنگ لثه سالم صورتی است، ولی در برخی افراد که رنگ چهره آنان تیره است، روی لثه آنها هم لکه‌های قهوه‌ای رنگ دیده می‌شود که اگر سایر علایم لثه سالم باشد و فقط رنگ آن قهوه‌ای باشد، این لثه هم سالم است. برخی علایم ورم لثه عبارت اند از:

• قرمزی لثه
  • مشاهده لکه های چرک در لثه
  • لثه متورم و دردناک
  • شل بودن و افتادن دندان
  • افزایش فاصله بین دندان ها
  • و در موارد حاد، خون ریزی لثه .

پیشگیری از التهاب لثه

وقتی پلاک میکروبی در کنار لثه باقی بماند با ترشح مواد سمی به لثه آسیب می‌رساند و هر چه پلاک مدت طولانی‌تری بر روی دندان‌ها بماند، مواد سمی بیشتری ترشح شده و آسیب به لثه بیشتر خواهد شد. مسواک کردن مرتب و به روش صحیح همانگونه که باعث سلامت دندان‌ها می‌شود، سلامت لثه را نیز تامین می‌کند. برای پیشگیری از التهاب لثه کودکان لازم است، حداقل روزی ۲ بار مسواک بزنید. همچنین در طول روز از میزان کافی آب استفاده کنید در کنار مصرف آب استفاده از آب مرکباتی نظیر پرتقال که خاصیت آنتی اکسیدان دارند از عفونت لثه پیشگیری می کنند. استفاده از نخ دندان هم برای خارج کردن تمامی بقایای مواد غذایی از بین دندان ها لازم است اگر بر روی دندان‌ها جرم تشکیل شده باشد، حتما دندان‌ها جرم‌گیری شوند.

التهاب لثه در کودکان و انواع آن | دندانپزشک کودکان اصفهان

علل التهاب لثه در کودکان

رعایت نکردن بهداشت دهان باعث می شود که التهاب بر لایه های زیرین سرایت کند و موجب تخریب بافت پشتیبان لثه که همان استخوان در برگیرنده است شود.

بی احتیاطی نسبت به التهاب لثه در مدت طولانی باعث تخریب لثه و از دست دادن دندان می شود. پدران و مادران به ویژه مادران بر مسواک زدن کودک خود نظارت داشته باشند و علاوه بر این که یک بار توصیه می شود که خود کودک مسواک بزند بار دوم خود مادران به طوری که کودک در دامان خود مادر قرار می گیرد و مستقیما داخل دهان به ویژه جونده ی آن ها را می بیند مسواک بزنند. در صورت مشاهده هر گونه عارضه بر روی لثه نظیر التهاب، تغییر رنگ، لکه های سفید و… حتما با دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

بر خلاف تصور برخی مردم که با شروع بیماری لثه و خون ریزی از آن در هنگام مسواک کردن، استفاده از مسواک را ترک می‌کنند، باید گفت در این هنگام مسواک کردن را باید با دقت و توجه بیشتری انجام داد، حتی لازم است تعداد دفعات مسواک کردن را بیشتر کرد.

مطالب بیشتر:

پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان سنین پایین